دنیای اقتصاد - اراک - مجید نیک عهد: تفاهم‌نامه خواهرخواندگی ۲ شهر دلیجان ایران و ارمنستان میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان به امضا رسید. مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی، با اعلام این خبر افزود: این تفاهم‌نامه به دلیل وجود نقاط مشترک فراوان میان ۲ شهر تاریخی دلیجان در استان مرکزی و شهر دلیجان در استان تاوش ارمنستان که می‌تواند منجر به ارتباطات فرهنگی شود، میان استاندار استان مرکزی و استاندار استان تاوش در کشور ارمنستان به امضا رسید.

محمدحسین فراهانی ادامه داد: بر مبنای این تفاهم‌نامه طرفین به مبادله گردشگر، تبادل تجربه در زمینه مرمت بناهای تاریخی و گسترش صدور صنایع‌دستی اقدام خواهند کرد.

او با بیان اینکه این تفاهم‌نامه ۲ طرف را برای فراهم آوردن تسهیلات ویژه برای شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری که تمایل به برگزاری تورهای ورودی و خروجی دارند موظف می‌کند، گفت: همچنین طرفین در زمینه حفاظت، نگهداری و بهره‌برداری مناسب از بناهای تاریخی با تبادل اطلاعات و خدمات فنی یکدیگر را یاری خواهند کرد.

فراهانی افزود: همچنین تبادل استاد و کارشناس به منظور انتقال تجربیات در زمینه علوم باستان‌شناسی، گردشگری، صنایع‌دستی و زمینه‌های مرتبط با یکدیگر از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است. او گفت: توسعه کاربری فناوری‌های نوین در صنعت گردشگری از طریق تبادل اطلاعات با رعایت قوانین و مقررات عمومی کشور، آشنایی محققان و پژوهشگران با نحوه فعالیت، خدمات‌دهی و ظرفیت‌های طرف مقابل نسبت به برگزاری نمایشگاه در کشور طرف مقابل، معرفی جاذبه‌های طرف مقابل به زبان کشور میزبان و ساماندهی و برگزاری اجلاس‌ علمی مشترک در زمینه موضوعات مورد علاقه طرفین از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: با عقد قرارداد خواهرخواندگی، طرفین زمینه‌های لازم را به منظور برگزاری هفته‌های فرهنگی توسط طرف مقابل به منظور معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های‌ خود در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری، گردشگری و صنایع‌دستی فراهم خواهند آورد.

راه‌اندازی بازارچه‌ دائمی صنایع‌دستی در کشور مقابل و فراهم آوردن زمینه حضور شرکت‌های علاقه‌مند به فعالیت در زمینه‌های مختلف به ویژه در حوزه صنعت گردشگری با در نظر گرفتن تسهیلات ویژه از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است که وی به آن اشاره کرد.

او خاطرنشان کرد: بر مبنای این تفاهم‌نامه طرفین مقدمات توسعه روابط میان ۲ کشور را فراهم ساخته و ضمن اطلاع‌رسانی مناسب شرایط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را با برنامه‌ریزی اصولی در ارتباط با معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری طرف مقابل فراهم خواهند کرد.