دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از رشد ۴۸ درصدی صادرات کالا از این استان طی نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد. به گفته محمدحسین اصغریان، ۴۰ واحد عمده صنعتی صادراتی در استان گیلان فعالیت می‌کنند که میزان صادرات مستقیم و غیرمستقیم آنها تا پایان سال جاری به مرز ۸۰ میلیون دلار خواهد رسید. وی افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه بالغ بر ۱۶۹ میلیون دلار انواع کالا از طریق گمرکات استان عمدتا به کشورهای آسیای میانه، حوزه قفقاز، ترکیه، عراق، روسیه و برخی کشورهای دیگر صادر شده است.وی گفت: عمده محصولات صادر شده از استان را محصولات کشاورزی، محصولات غذایی، نساجی، شیمیایی، پلاستیکی و معدنی تشکیل می‌دهند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ادامه داد: در این میان میزان صادرات کالاهای صنعتی تولید شده در داخل استان که از طریق گمرکات گیلان به طور مستقیم صورت گرفته بالغ بر ۲۰ میلیون دلار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برآوردها حاکی از این است که معادل همین میزان کالاهای صنعتی تولید شده در استان گیلان نیز به صورت غیرمستقیم از طریق گمرکات سایر مناطق کشور به کشورهای اروپایی، عراق، افغانستان، کانادا، آمریکا و آسیای جنوب شرقی صادر شده است.