دنیای اقتصاد - اراک - مجید نیک عهد: احداث ۳ واحد پالایشگاهی جدید در کشور از طریق فاینانس در سال جاری انجام خواهد شد.بر اساس این گزارش، عملیات اجرایی سه طرح پالایشگاهی آناهیتا، اصفهان و آبادان درسال جاری با استفاده از قرارداد فاینانس و خط اعتباری با چین انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت ایران در نشستی خبری که در آستانه بهره‌برداری رسمی از واحد بنزین‌سازی، طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌ها در پالایشگاه امام خمینی شازند برگزار شد، با اعلام این مطلب افزود: اجرای طرح‌های پایین دستی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با استفاده از فاینانس از اولویت‌های اصلی شرکت است که در صورت نهایی شدن مذاکرات با چینی‌ها عملیات اجرایی این ۳ طرح ظرف دو ماه آینده آغاز خواهد شد. فرهاد احمدی عمل نکردن سازندگان خارجی به تعهدات خود در خصوص تامین تجهیزات مورد نیاز در اجرای این طرح‌ها را از مشکلات عنوان و تصریح کرد: خوشبختانه با همت و تلاش متخصصان داخلی امروز در بخش مهندسی و دانش وتئوری ساخت واحدها در صنعت پالایش و پخش به خودکفایی کامل رسیده‌ایم و درحوزه تجهیزات نیز۷۰ درصد از عملیات طراحی، ساخت و اجرای پروژه‌های پایین دستی توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک این میزان به ۱۰۰ درصد برسد. وی با اشاره به اجرای ۳۷ پروژه با سرمایه‌گذاری بالغ بر۲۰۲ هزار و۹۰۰ میلیارد ریال توسط شرکت ملی مهندسی نفت و ساختمان در کشور گفت: این طرح‌ها شامل ۶ طرح پالایشگاهی، ۱۴ طرح خط لوله، ۷طرح زیربنایی، ۷ طرح مقاوم‌سازی و همچنین ساخت اسکله‌ها و بنادر نفتی است که در سال جاری در دستور کار قرار دارد. وی بهره‌برداری از واحد بنزین‌سازی طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی شازند را سبب افزایش ۶/۲ میلیون لیتر بنزین سوپر به ظرفیت تولید کشور عنوان کرد و گفت: با بهره‌برداری کامل از همه واحدهای فاز دوم این طرح، ظرفیت تولید روزانه بنزین در این پالایشگاه از ۷/۴ به ۱۶ میلیون لیتر خواهد رسید. احمدی بهره‌برداری از ۱۵ واحد طرح توسعه پالایشگاه شازند،پروژه بهبود کیفیت پالایشگاه شهید تندگویان تهران و بهره‌برداری از واحد بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس را از جمله مهم‌ترین طرح‌های در حال اجرا در کشور عنوان کرد و از بهره‌برداری از دو طرح پالایشگاه تندگویان تهران و امام خمینی شازند تا پایان امسال خبر داد.