شرایط ورود ذوب آهن به بورس فراهم شد

دنیای اقتصاد-اصفهان-فرزانه احمدی: مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان پیوستن این شرکت به فرابورس را تحولی مهم برای این شرکت ذکر کرد و گفت: بورس و فرابورس تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. پیوستن به فرابورس این فرصت را برای ما فراهم می‌کند تا شرایط لازم را برای پیوستن به بورس مهیا کنیم. صفرعلی براتی در همایش شناخت و بهره‌مندی از مزایا و توانمندی‌های فرابورس که با هدف بررسی ضرورت‌های پیوستن ذوب آهن اصفهان به فرابورس برگزار شد، به تشریح طرح‌های توسعه ذوب آهن پرداخت و گفت: ذوب آهن اصفهان با اتمام طرح توازن در سال جاری به افزایش یک میلیون تنی تولید فولاد خام دست می‌یابد که موجب تحول چشمگیر در سودآوری آن می‌شود. به طور کلی طرح توازن تاثیر بسیاری بر سودآوری ذوب آهن دارد؛ چرا که سرمایه بسیار زیادی صرف این طرح شده و هم اکنون زمان بهره‌برداری از این سرمایه است.

وی با اشاره به اینکه این شرکت از روش کوره بلند برای تولید فولاد بهره می‌گیرد، گفت: با هدفمند سازی یارانه‌های انرژی، اهمیت استفاده از این روش بیشتر می‌شود؛ چرا که در روش کوره بلند از زغال سنگ و کک به عنوان انرژی استفاده می‌شود، بنابراین طرح هدفمندسازی یارانه‌ها بر هزینه‌های ذوب آهن برخلاف دیگر واحدهای فولادی، تاثیر چندانی ندارد.

مدیر سرمایه‌گذاری و امور سهام ذوب آهن اصفهان نیز شروط اصلی پیوستن ذوب آهن به بورس را تعیین تکلیف صندوق بازنشستگی فولاد، تعیین تکلیف زمین‌های مازاد ذوب آهن، استقرار سیستم اطلاعات حسابداری و کنترل‌های داخلی مناسب و حذف زیان انباشته عنوان کرد و افزود: همه این شروط به غیر از حذف زیان انباشته محقق شده است. این زیان انباشته ناشی از کمک به صندوق بازنشستگی فولاد و همچنین ایجاد و توسعه دیگر واحدهای فولادی مانند فولاد سبا و فولادخراسان است.

مجتبی فریدونی خاطرنشان کرد: دو راه برای پیوستن به بورس پیش روی مدیریت ذوب آهن قرار داشت. راه اول این بود که چند ماه برای حذف زیان انباشته صبرکنیم و راه دوم ورود به فرابورس بود. با توجه به سخت شدن شرایط ادامه فعالیت شرکت و همچنین امکان استفاده از مزایای فرابورس، مدیریت این شرکت تصمیم گرفت به فرابورس بپیوندد و با استفاده از مزایای آن شرایط پیوستن به بورس را فراهم کند.