دنیای اقتصاد - بوشهر - اصغر اقبال مجرد: مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: با توافق این منطقه ویژه و شرکت نفت فلات قاره ایران برای اختصاص زمین زیرساخت‌های برخی از میادین دریایی نفت و گاز ایران در منطقه پارس شمالی توسعه می‌یابد و هم اکنون مکان‌یابی برای ساخت برخی از این تاسیسات آغاز شده است. سیدپیروز موسوی با بیان این مطلب افزود: توافق‌های به عمل آمده برای ایجاد زیرساخت‌های توسعه میدان گازی فرزاد ای بی و در منطقه پارس شمالی است اما با توجه به سیاست کلان وزارت نفت مبنی بر اولویت‌داربودن توسعه میادین مشترک نفت و گاز، توسعه میدان‌های مستقل در اولویت دوم قرار دارد.

وی با بیان اینکه وسعت منطقه پارس شمالی ۱۶ هزار هکتار است، تصریح کرد: هدف از ایجاد این منطقه، پشتیبانی طرح توسعه سه میدان گازی گلشن، فردوسی و پارس شمالی و تعدادی از میادین نفتی منطقه خلیج فارس است.

موسوی درباره وضعیت برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، یادآورشد: اکنون برداشت‌هایی از این میدان صورت می‌گیرد و شریک ما در این میدان سرمایه‌گذاری‌های مختلفی انجام داده و فاز‌هایی که این کشور بلوک‌بندی کرده، همان فاز‌هایی است که ما هم هدف‌گذاری کرده‌‌ایم؛ به هرحال برداشت ما تا سه سال آینده نه تنها با شریکمان مساوی می‌شود، بلکه حتی ممکن است از آنان نیز پیشی بگیریم.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با تاکید بر اینکه فازهای در دست ساخت پارس جنوبی مشکل کمبود منابع مالی ندارند، از راه‌اندازی فازهای ۱۵ تا ۱۶ این میدان مشترک با قطر تا شش ماه دوم سال جاری خبر داد.

موسوی با تاکید بر اینکه طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی در دو بخش دریایی و خشکی هم سال آینده تکمیل و راه‌اندازی می‌شود، بیان کرد: اکنون عملیات اجرایی بزرگ‌ترین فاز پارس جنوبی در دو بخش فراساحلی و خشکی از برنامه زمان‌بندی جلوتر است.

وی درباره اقدامات صورت گرفته در زمینه تامین رفاه مردم منطقه و ساکنان محیط‌های پیرامون، یادآور شد: علاوه بر مصوبات سفرهای استانی هیات دولت به بوشهر و منطقه عسلویه، بسیاری از پروژه‌ها و کمک‌های عام‌المنفعه از سوی این سازمان در قالب‌های مختلف به استان بوشهر و ساکنان بومی منطقه عسلویه، جم، دیر و کنگان ارائه می‌شود.