دنیای‌اقتصاد- گیلان- محدثه بی‌آزار: طی ۴ ماهه نخست سال‌جاری میزان صادرات غیرنفتی از مسیر منطقه آزاد انزلی حدود ۳۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۲ درصد رشد نشان می‌دهد. علیرضا بهمنی رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اعلام این خبر میزان صادرات غیرنفتی ۴ ماهه نخست سال گذشته را حدود ۱۷ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: همچنین وزن صادرات غیرنفتی از مسیر منطقه آزاد انزلی طی همین مدت ۴۵ هزار و ۲۲۲ تن کالا بوده که این میزان نیز با توجه به حجم ۳۵ هزار و ۱۹۵ تنی سال قبل از رشد حدود ۲۹ درصدی برخوردار شده است.

وی در خصوص ترانزیت خارجی از طریق این منطقه افزود: در این مدت ارزش ترانزیت خارجی از مسیر این منطقه حدود ۱۵۰ میلیون دلار به وزن ۱۶۳ هزار و ۷۷۱ تن بوده؛ در حالی‌که در مدت مشابه سال قبل ارزش کالای ترانزیت شده حدود ۱۲۹ میلیون دلار به وزن ۱۹۳هزار و ۲۸۲ می‌باشد که در سال جاری با رشد ۶۰/۱۵ درصدی همراه شده است.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، ارزش واردات ترخیص شده در ۴ ماه نخست سال ۹۰ حدود یک میلیارد و ۱۸۸ میلیون دلار بوده که این میزان در ۴ ماه منتهی به تیرماه سال ۸۹ حدود یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار است که نشان از رشد ۵۶/۱ درصدی میزان واردات در سال جاری دارد.

بهمنی افزود: عمده کالاهای صادراتی محصولات نباتی، نساجی، پلاستیکی، صنایع غذایی، فلزات معمولی و مصنوعات آن و محصولات صنایع شیمیایی است که به‌صورت زمینی و دریایی از گمرکات گیلان به کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان، عراق و ترکیه صادر شده، همچنین عمده کالاهای وارداتی از طریق گمرکات گیلان را آهن‌آلات، چوب و تخته، ماشین آلات و وسایل مکانیک تشکیل می‌دهند که این کالاها نیز از کشورهای جمهوری فدراتیو روسیه، امارات متحده عربی و آذربایجان به کشور وارد شده است.

به گفته وی، فرآوری مواد اولیه وارد شده به مناطق آزاد به‌خصوص منطقه آزاد انزلی توسط واردکنندگان جهت مصرف در کارخانجات داخلی موجب ایجاد ارزش افزوده در کالاهای تولیدی شده و کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی را در برخواهد داشت.

بهمنی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوع مهم توان رقابتی کالاهای تولیدی ملی را در بازارهای بین‌المللی افزایش می‌دهد و در نهایت منجر به افزایش میزان صادرات خواهد شد.