دنیای اقتصاد-اصفهان-فرزانه احمدی: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون در اصفهان افتتاح شد. رییس صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون کشور در آیین افتتاح این صندوق در اصفهان گفت: صندوق حمایت سرمایه‌گذاری تعاون یک ابزار و نهاد مالی و اعتباری منحصربه فرد است که در سال گذشته با هدف حل مشکلات چرخه کار و اشتغال شروع به کار کرد. معتمدی با بیان اینکه از زمان آغاز به کار این صندوق، جذب نمایندگی در سراسر کشور صورت گرفته است، تاکید کرد: به دنبال آن هستیم تا با انعقاد تفاهم‌نامه با بانک‌های مختلف، امکاناتی فراهم شود که به کلیه بخش‌های تعاون اعتبار اختصاص داده شود. وی افزود: امیدواریم با انجام ضمانت‌های مختلف از طریق این صندوق، بتوانیم علاوه بر ایجاد شرکت‌های تعاونی جدید، شرکت‌های تعاونی موجود را نیز توانمند کنیم.

معتمدی با اشاره به اینکه پتانسیل‌های بالقوه‌ای دراصفهان وجود دارد و تاکنون ۲ دفتر نمایندگی صندوق سرمایه‌گذاری تعاون دراین استان راه‌اندازی شده است، اذعان کرد: نمایندگی‌ها وظیفه دارند اطلاعات متقاضیان را جمع‌آوری کرده و پس از بررسی اطلاعات متقاضیان در تهران ازطریق اتاق‌های تعاون و بنیادهای کارآفرینی این امکانات دراختیار متقاضیان قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین هدف تاسیس صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، یاری رساندن به مجموعه‌هایی است که طرح‌هایی با توجیه اقتصادی داشته، ولی وثیقه مورد نیاز برای دریافت تسهیلات ندارند. این افراد با راه‌اندازی صندوق مذکور می‌توانند از طریق بیمه اعتباری از بانک‌ها وام دریافت کنند.

سرپرست اداره‌ کل تعاون اصفهان نیز در این خصوص گفت: تاسیس دفتر نمایندگی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، یک اتفاق مهم و اثربخش در بخش سرمایه‌گذاری استان است، چرا که یکی از اصلی ترین موانع اعطای تسهیلات اعتباری برای تعاونی‌ها، نداشتن وثیقه مورد نظر برای سیستم بانکی و بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری بنگاه‌ها است که البته با افتتاح این دفتر بسیاری از مشکلات موجود مرتفع خواهد شد.

کمال الدین میرهادی با اشاره به اینکه تشکیل شرکت‌های تعاونی ازسال ۸۴ تا امسال ۱۱۷ درصد نسبت به ۳۰ سال گذشته رشد داشته است، بیان کرد: این عملکرد نشان‌دهنده آن است که از زمان ابلاغ اصل ۴۴ و اجرای برنامه‌های اقتصادی دولت در قالب بنگاه‌های اقتصادی، مردم به این بخش روی خوش نشان داده و به سمت تعاونی‌ها جذب شده‌اند.

وی دو اتفاق مهم برای تکمیل سیاست‌های حمایتی بخش تعاون در کشور از سال گذشته تاکنون را چنین تشریح کرد: برای تکمیل سیاست‌ها، اولین اقدام تشکیل بانک توسعه تعاون بود و بعد از آن راه اندازی صندوق ضمانت بخش تعاون که در سال جاری نیز ۲۵ درصد از اعتبارات سرمایه‌گذاری استان به بخش تعاون اختصاص داده شد.