دنیای اقتصاد- بیرجند- حمید قربانی: رییس سازمان بازرگانی خراسان جنوبی از اجرای طرح ملی ناظر افتخاری در سطح استان خبر داد. نادر میرشکار در جمع اصناف استان گفت: طرح ملی ناظر افتخاری با هدف پیشگیری از تخلفات اقتصادی و کنترل بازار و بهره‌گیری از توان و پتانسیل مردمی در امر نظارت بر بازار از سوی وزارت بازرگانی و سازمان‌های بازرگانی اجرا می‌شود.

وی با تشریح نحوه ارسال گزارش و شیوه‌های ارتباط و تعامل با واحد بازرسی و نظارت گفت: ناظران افتخاری که در امر نظارت با بازرسان این سازمان و بازرسان اصناف همکاری می‌کنند با دریافت دفترچه گزارش از سازمان بازرگانی گزارش‌های تخلفات اقتصادی را همراه با اخبار و اطلاعات به موقع و مفید با نگاهی دقیق استخراج کرده و با ارسال موضوع؛ سازمان بازرگانی را در جریان این موضوع قرار دهند.

وی با اشاره به همکاری ۳۰۵ ناظر افتخاری در استان و کسب رتبه چهارم جذب ناظر افتخاری در کشور توسط سازمان بازرگانی استان افزود: طرح ملی ناظران افتخاری به منظور جذب مشارکت تمامی اقشار و آحاد جامعه، با استفاده از پتانسیل‌های مردمی، نظارت نامحسوس بر فعالیت‌های اقتصادی را از منظر غیر دولتی نهادینه می‌کند.

وی در مورد معرفی ناظر افتخاری خاطرنشان کرد: ناظر افتخاری به فردی اطلاق می‌شود که پس از طی فرآیند جذب از طریق سازمان بازرگانی بدون قصد انتفاع به همکاری افتخاری می‌پردازد و در ضمن ارتباط مستمر با سازمان در صورت مشاهده تخلف واحد صنفی، بدون تماس و اعلام به متصدی واحد صنفی، موضوع تخلف را به یکی از راه‌های پیش‌بینی شده ثبت کرده و برای پیگیری و انجام مراحل بعدی به سازمان بازرگانی ارسال کند.