دنیای اقتصاد- گیلان- محدثه بی آزار- در حال حاضر ۱۲۰۰ طرح صنعتی با برآورد میزان سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریال در مناطق مختلف استان گیلان در دست اجرا است که با حمایت‌های دولت از اجرای آنها و بهره‌برداری از این طرح‌ها تحولی اساسی در بخش صنعت و معدن استان به وجود خواهد آمد.

محمد حسین اصغریان رییس سازمان صنایع و معادن استان گیلان با اعلام این مطلب گفت: هم اکنون در تمامی شهرستان‌های استان حداقل چند پروژه متوسط و بزرگ صنعتی در دست اجرا وجود دارد.

وی افزود: در ۶ سال فعالیت دولت‌های نهم و دهم مجموعا بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل اعتبارات بنگاه‌های زودبازده، طرح‌های آمایش صنعتی و صندوق ذخیره ارزی به طرح‌های صنعتی استان پرداخت و ۳هزار میلیارد ریال دیگر نیز برای سال جاری و آینده برای بخش صنعت و معدن گیلان اختصاص یافته است.

به گفته رییس سازمان صنایع و معادن استان گیلان؛ اختصاص ۷۰۰ هکتار از اراضی دولتی برای توسعه شهرک صنعتی سفیدرود رشت نیز از دیگر خدمات شایسته دولت در بخش صنعت استان است که در نتیجه آن شهرک صنعتی سفیدرود رشت با مساحت کل ۹۰۰ هکتار به بزرگ‌ترین شهرک صنعتی شمال کشور تبدیل شده است.

اصغریان ادامه داد: اعطای معافیت مالیاتی ۱۰ ساله برای واحدهای صنعتی جدید الاحداث واقع در شهرک‌های صنعتی خارج از شعاع ۳۰ کیلومتری مرکز استان از مصوبات راهگشا و اقدامات عدالت محورانه در استان است که موجب ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها و در راستای عدالت صنعتی می‌شود.

وی گفت: همچنین احداث مجتمع پتروشیمی گیلان، طرح تولید کاغذ تیشو، مجتمع فولاد تیام بیستون، شیشه مارلیک و سیمان فاراب در یکسال اخیر در استان آغاز شده است.

رییس سازمان صنایع و معادن استان گیلان افزود: از سال ۸۴ تاکنون کارخانجات مهمی نیز در استان راه‌اندازی شده که از مهمترین آنها می‌توان به مجتمع فولاد گیلان، شمش انزلی، طرح توسعه سیمان خزر، سبحان انکولوژی، آهن و فولاد لوشان، طرح توسعه مجتمع دخانیات گیلان، مطهر گیلان، نئوپان فومنات، و بسیاری طرح‌های دیگر اشاره کرد.

اصغریان در پایان خاطرنشان کرد: در سال جاری بالغ بر هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی در استان صورت خواهد گرفت و شاهد راه‌اندازی برخی طرح‌های ملی نظیر مجتمع فولاد ذوب آهن خزر، سیمان گیلان سبز، MDF لوشان، کاغذهای چند لایه، طرح توسعه کاشی خزر و چندین طرح مهم دیگر در گیلان خواهیم بود.