دنیای اقتصاد- شیراز - محمد صداقت: پروژه برداشت ژئوفیزیک هوایی با هدف بررسی و شناسایی پتانسیل‌های معدنی استان فارس از مصوبات سفر رییس جمهور، توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت (به صورت ویدئو کنفرانس) و با حضور معاونان این وزارت، رییس سازمان صنایع و معادن، مدیر زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب کشور و جمعی از مسوولان کشوری و استانی در شهرستان فسا آغاز به کار کرد. مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اولین پرواز عملیات اجرایی ژئوفیزیک هوایی کشور در فسا گفت: تحت پوشش قرار دادن گستره‌ای از کشور به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع معادل ۲ میلیون کیلومتر خطی از کشور در اولویت اول این مطالعات قرار دارد که طی برنامه پنجم توسعه، اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای مرحله جدید شناسایی کانسارهای پنهان زمین در کشور گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده یک میلیون و ۲۵۰ کیلومتر خطی از ۲ میلیون خطی ذکر شده توسط هلی کوپتر و ۷۵۰ هزار کیلومتر خطی به وسیله هواپیما برداشت می‌شود و این کار بسیار حائز اهمیت است.

در این مراسم طهمورث یوسفی مدیر زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوبی کشور هم از اجرای ۹ پروژه بزرگ معدنی با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان برای پتانسیل یابی منطقه بهرام گور، پی جویی دلومیت لامرد، شناسایی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، ژئوشیمی کوه سفید، شناسایی مصالح ساختمانی، طرح تهیه سامانه اطلاعات پتانسیل‌های معدنی، ژئوشیمی کوه سرخ زنبوه، طرح ژئوشیمی تنگ گورک و شناسایی افق‌های لاتریتی نیکل دار خبر داد.

وی گفت: اکتشافات ذخایر بسیار زیاد دلومیت در بخش‌های جنوبی، اکتشاف دو محدوده امید بخش نیکل در شمال، اکتشاف چندین محدوده امید بخش آهن در بخش‌های شرقی استان با فن‌آوری‌های نوین در زمین شناسی و اکتشاف با استفاده از ژئوفیزیک هوایی، با استفاده از هلی کوپتر و تجهیزات مربوطه و استفاده از جدیدترین فن‌آوری‌های روز، مناطق شرقی و شمال شرقی استان فارس، برای اولین بار در ایران، مورد شناسایی و اکتشاف مواد معدنی قرار گرفتند.

یوسفی گفت: ۱۷۰ هزار کیلومتر خطی برنامه ریزی شده که ۳۰هزار کیلومترخطی توسط بالگرد و ۲۵ هزار کیلومتر خطی هم توسط هواپیما، امسال اجرا می‌شود.

دکتر جعفر طاهری معاون برنامه ریزی، پشتیبانی و منابع نیروی انسانی سازمان زمین شناسی کشور که برای شرکت در اولین پرواز عملیات اجرائی ژئوفیزیک هوایی به فسا آمده بود، از افزایش ۵/۲ برابری پرواز ژئوفیزیک هوایی در کشور خبر داد و گفت: با ۳۰ میلیارد تومان، ۳۰۰ هزار کیلومتر خطی در سطح کشور انجام می‌شود که ۱۷۰ کیلومتر آن در استان فارس اجرا خواهد شد و تا آخر امسال، از ۶ پروژه ژئوفیزیکی برداشت می‌شود.