خراسان جنوبی ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری دارد

دنیای اقتصاد- بیرجند- محمد قربانی: استاندار خراسان جنوبی گفت: آماده‌ایم تا فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران پهن کنیم و تمامی حمایت‌های لازم را در این زمینه به انجام خواهیم رساند. قهرمان رشید در مراسم تجلیل از کارآفرینان برتر استان با بیان اینکه سرمایه‌گذاری وحمایت از کارآفرینان و تولیدکنندگان از اولویت‌های مهم کاری دولت در استان است، تصریح کرد: مسوولان دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها باید زمینه و بسترهای لازم برای فعالیت کارآفرینان در بخش‌های مختلف را فراهم کنند.

وی یادآور شد: متاسفانه خشکسالی‌های پی در پی در استان معیشت مردم را تحت‌الشعاع قرار داده و وضعیتی بحرانی را در استان به وجود آورده است.

وی خاطر نشان ساخت: این امر موجب شده کمترین میزان درآمد سرانه خانوار در کشور به خراسان جنوبی اختصاص پیدا کند.

وی به وجود برخی مشکلات زیرساختی در امر سرمایه‌گذاری در استان اشاره کرد و افزود: نوپابودن، فاصله زیاد تا مرکز کشور و وسعت زیاد خراسان قبل از تقسیم موجب شده تا با وجود اقدامات وخدمات بسیار مناسبی که از سوی دولت نهم و دهم در استان صورت گرفته است در برخی زیرساخت‌ها با مشکلاتی مواجه باشیم.

وی با بیان اینکه منابع بانک‌ها با مصارف‌شان همخوانی ندارد، تصریح کرد: دولت باید بانک‌های مناطق کمتر توسعه یافته را از حیث منابع بانکی تقویت کند تا آنها بتوانند حمایت‌های بیشتری را از سرمایه‌گذاران به انجام برسانند.

وی به نبود جاذبه‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری در استان اشاره کرد و یادآور شد: مسوولان در خراسان جنوبی باید در جهت جذب سرمایه‌گذار تلاشی مضاعف انجام دهند، چراکه این استان از جاذبه‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به سایر استان‌ها برخوردار است.

استاندارخراسان جنوبی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های خراسان جنوبی اشاره کرد وگفت: وجود ۴۵۰کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان، معادن غنی طبیعی، مشارکت بالای مردم استان در مباحث مختلف و وجود بازارچه‌های مرزی تنها بخشی از ظرفیت‌های استان است که مسوولین امر باید با تقویت این زمینه‌ها بستر لازم برای حضور سرمایه‌گذاران در استان را فراهم کنند.

رشید، اقدام کارآفرینان را اقدامی مقدس دانست و تصریح کرد: شما کارآفرینان حرفه مقدسی برعهده دارید، چرا که به فکر منافع و مصالح خانواده‌ها و شهروندان هستید و با خیرخواهی امور مربوط به خانواده‌های آنان را دنبال می‌کنید که توفیق بزرگی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مسوولین دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها باید با تمام وجود در خدمت کارآفرینان باشند و با هنر مدیریت و درایت خود اجازه ندهند این عزیزان در گیرودار مسائل و مشکلات اداری گرفتار شوند.

وی اظهار داشت: در قانون بودجه امسال مشوق‌های بسیار خوبی برای مناطق کمتر توسعه یافته پیش‌بینی شده است که مسوولان و کارآفرینان می‌توانند از این فرصت‌ها به نحو بهینه استفاده کنند.

مقام عالی دولت در استان به اقدامات انجام شده در زمینه حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در استان اشاره کرد و افزود: امسال ۲۷ میلیارد تومان اعتبار در بخش مشاغل خانگی به استان اختصاص یافته که فرصت مناسبی برای توسعه اشتغال در استان محسوب می‌شود.

رشید ادامه داد: در خصوص پنجره واحد کسب و کار خرد در استان اقدامات مقدماتی به انجام رسیده است و به زودی تصمیمات مناسبی در این رابطه اتخاذ خواهد شد.

وی با بیان اینکه مسوولان باید از تمامی ظرفیت‌های استان برای ایجاد اشتغال پایدار استفاده کنند، تصریح کرد: اقدامات مناسبی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی و صنایع دستی نیز در استان صورت گرفته است.

این گزارش حاکی است، دراین جلسه ۹نفر از کارآفرینان برتر در بخش‌های کشاورزی، صنعت وخدمات، ۳ نفر از کارآفرینان برتر در بخش اجتماعی، ۲ نفر از مدال‌آوران و ورزشکاران برتر بخش کارگری، ۲ نفر از پژوهشگران برتر جامعه کارگری و ۱نفر برتر از خانواده بخش کارگری تجلیل شدند.