دنیای اقتصاد- خوزستان- کیوانه گرجی: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: طرح تغذیه پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ از نیمه دوم سال ۹۱ وارد مدار و به تدریج راه‌اندازی می‌شود.

هرمز قلاوند با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی، این طرح تا خرداد ۹۲ به ظرفیت کامل بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: این طرح شامل پنج پروژه احداث واحدهای جدید تراکم و تزریق گاز است که در مناطق عملیاتی پازنان، گچساران و

بی‌بی‌حکیمه مراحل ساخت را پشت سر می‌گذارد. وی با بیان اینکه تامین خوراک پالایشگاه در دست ساخت بیدبلند۲ به عهده این شرکت است، توضیح داد: با اجرای این طرح، روزانه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از میدان‌های پازنان، بی بی حکیمه و گچساران جمع‌آوری و به این پالایشگاه ارسال می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: در اجرای این طرح، سه ایستگاه تراکم گاز در کارخانه‌های گاز و گاز مایع شماره ۹۰۰ و ۱۰۰۰ و کارخانه بازگردانی گاز پازنان، همچنین در بی بی حکیمه و گچساران برای جبران تزریق در میدان‌های نفتی ساخته می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه گازهای در نظر گرفته شده برای پالایشگاه گاز بیدبلند۲ به طور عمده ترش است که هم اکنون به مخازن تزریق می‌شود، برای جبران گازهای تزریقی به همان میزان از خط سراسری پنجم، گاز دریافت خواهد شد.

قلاوند اضافه کرد: اعتبار این طرح ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال است و پنج پروژه آن به روش EPC در قالب پنج قرارداد جداگانه به پیمانکاران داخلی واگذار شده است.