بهره‌برداری از کارخانه تولید کنسانتره سیرجان

دنیای اقتصادـ کرمان ـ مرجان ضیایی: در سفر یکروزه محمود احمدی‌نژاد به استان کرمان، خط جدید تولید کنسانتره سنگ آهن گل گهر سیرجان با ظرفیت دو میلیون تن به بهره‌برداری رسید. رییس‌جمهور با حضور در مجتمع گل‌گهر سیرجان و پس از بازدید از واحدهای مختلف صنعتی در این مجتمع بزرگ، این خط تولید را افتتاح کرد.با بهره‌برداری از این طرح ۸۰۰ شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن سیرجان با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های صنعتی در استان کرمان تکمیل چرخه تولید فولاد و جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی است، در خصوص خط جدید تولید کنسانتره در سیرجان گفت:. این کارخانه با هدف افزایش سطح تولید کنسانتره مجتمع گل گهر و بازیافت بار برگشتی مدار خردایش خطوط تولید موجود افتتاح شد. «محمد جلال مآب» افزود: این طرح با سرمایه گذاری یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی (شامل ۶۶۵ میلیارد ریال و ۳۵ میلیون یورو) توسط شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر سیرجان اجرا شد و برای احداث این کارخانه و تکمیل خط تولید آن، یک میلیون و ۴۸۸ هزار نفر ساعت نیروی انسانی استفاده شده است.

وی گفت: یک میلیون و ۳۸۰ هزار مترمکعب در سال مصرف فعلی آب این کارخانه است که میزان مصرف آب پس از بازیابی به ۳۴۲ هزار مترمکعب خواهد رسید.

افتتاح کارخانه تولید لوله‌های مسی

همچنین بهره‌برداری از کارخانه تولید لوله مسی به عنوان یکی از طرح‌های توسعه‌‌ای صنایع مس شهید باهنر کرمان برای تولید سه هزار تن لوله با روش جدید و فناوری روز دنیا با حضور رییس‌جمهور آغاز شد.

این گزارش می‌افزاید: کارخانه یاد شده، ظرفیت تولید سالانه ۱۵ هزار تن لوله مسی را دارد که تمامی تولید آن برای صادرات در نظر گرفته شده است، همچنین با افتتاح این کارخانه برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است. مدیر مجتمع مس شهید باهنر کرمان در این زمینه گفت: ۲۶ میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی و ۷۰۰ میلیارد ریال از منابع جاری شرکت صنایع مس شهید باهنر برای ساخت این کارخانه هزینه شده است. محمد عباسی افزود: فناوری منحصربه فردی از ریخته گری لوله در این کارخانه استفاده می‌شود که توانایی تولید لوله با شیار داخل را دارد.

جشن ثبت جهانی باغ شاهزاده ماهان

همچنین در همین روز جشن ثبت جهانی باغ شاهزاده ماهان به عنوان یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی ایران با حضور رییس جمهوری برگزار شد. رییس‌جمهور در این مراسم با اشاره به تمدن غنی استان پهناور کرمان گفت: استان کرمان با توجه به فرهنگ غنی و سابقه تاریخی، کانون اصلی جوشش تمدن ایرانی است که ثبت باغ شاهزاده ماهان در فهرست آثار جهانی نشانه این مساله است.

احمدی نژاد با اشاره به وجود آثار تاریخی برجسته در استان کرمان گفت: اگر یک دهم این آثار در برخی از کشورها بود آنچنان آن را ساخته و پرداخته می‌کردند که با آن در جهان خودنمایی کنند و به همین علت در آرزوی فرهنگ غنی ما هستند.

وی مردم استان کرمان را مردمی‌با تمدن دانست که رفتار آنان نشانه فرهنگ غنی آنها است و با اشاره به گذشت، مهربانی، صمیمیت و سخت‌کوشی زنان و مردان کرمانی افزود: اینکه کرمانی‌ها توانسته‌اند در دل کویر، شهرها و روستاهای آباد بسازند و از طبیعت سخت، زندگی را به دیگران هدیه دهند، این امر هنر انسان‌های بزرگ است.هادی ایرانمنش سرپرست اداره‌ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان هم در رابطه با ثبت جهانی باغ شاهزاده ماهان گفت: باغ شاهزاده ماهان تیرماه جاری در سی‌وپنجمین کمیته میراث جهانی که در پاریس (مقر یونسکو) برگزار شد، به ثبت جهانی رسید.

وی ابراز امیدواری کرد با ثبت جهانی باغ شاهزاده ماهان، سایر ظرفیت‌‌های تاریخی و گردشگری استان نیز بیش از پیش به جهانیان شناسانده شود.