دنیای اقتصاد - خوزستان - کیوانه گرجی: رییس اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: پروژه تدوین دانش فنی ساخت قطعات و تجهیزات موردنیاز این شرکت ۵۷ درصد پیشرفت دارد. احمد عطایی درباره فعالیت‌های پژوهشی شرکت در زمینه ساخت داخل توضیح داد: این پروژه با هدف تهیه و تدوین دانش فنی، شامل اطلاعات فنی تحقیق و شناسایی مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت قطعات یا مجموعه، شناسایی و آزمایش‌های مورد نیاز، شناسایی فرآیندهای اصلی ساخت، شناسایی فرآیندهای تکمیلی ساخت قطعات یا مجموعه و تهیه نقشه‌های ساخت تعریف شد.

وی با اشاره به اینکه قرارداد اجرایی این پروژه در نخستین نمایشگاه تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی خوزستان در بهمن ۱۳۸۸ با پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاد دانشگاهی خوزستان به امضا رسید، گفت: ارزش اعتباری این قرارداد معادل ۵ میلیارد ریال است که باید در زمان دو سال اجرا شود.

رییس اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی این شرکت در زمینه ساخت داخل گفت: این شرکت افزون بر شناسایی سازندگان داخلی و حمایت از آنها در تامین نیازمندی‌ها، تهیه و تدوین دانش فنی ساخت قطعات و تجهیزات پیچیده و پرمصرف را نیز با همکاری مراکز علمی و پژوهشی دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه اداره پژوهش و فناوری برای تحقق این هدف، پروژه‌های متعددی را تعریف کرده است که برخی از آنها تکمیل شده و برخی دیگر در مراحل اجرا است، اضافه کرد: هم‌اکنون در مجموع ۲۵۷ پروژه تحقیقاتی در ۱۱ گروه تخصصی از جمله فرآورش نفت و گاز، مهندسی مخازن، مهندسی بهره‌برداری، حفاظت صنعتی، منابع انسانی، ایمنی، بهداشت و محیط زیست، زمین شناسی و فناوری اطلاعات در شرکت تعریف و اجرا شده است. رییس اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: از این تعداد ۶۶ پروژه به پایان رسیده و ۶۸ پروژه در مرحله اجراست و ۱۲۳ پروژه هم در مرحله داوری و بررسی قرار دارند.