دنیای اقتصاد- سنندج - فرزاد نویدی: نایب رییس اول اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج، بسته‌بندی ضعیف و نامناسب محصولات ایرانی را یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش توان رقابتی در کشور عراق دانست و گفت: به این دلیل حضور ایران در بازار عراق روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود. زاهد صالحی کیفیت بالای بسته‌بندی محصولات کشورهای ترکیه و سوریه را یکی از دلایل استقبال عراقی‌ها از محصولات این کشورها دانست و افزود: اگرچه کیفیت محصولات این دو کشور به پای کیفیت محصولات ایرانی نمی‌رسند اما با بسته‌بندی مناسب توانسته‌اند بازار عراق را از آن خود کنند.

وی تقویت صنایع بسته‌بندی را یکی از نیازهای کشور در جهت تقویت صادرات دانست و گفت: هرچه کیفیت محصولات بالا ولی بسته‌بندی ضعیف باشد توان رقابتی در بازارهای هدف کاهش می‌یابد. صالحی با اشاره به اینکه محصولات ایرانی در سال‌های گذشته در کشور عراق طرفداران بی‌شماری داشت، گفت: به دلیل ضعف در بسته‌بندی و کیفیت پایین، برخی از کالاهای ایرانی از بازار عراق رفته رفته کنار می‌رود و ترکیه و سوریه جایگزین ما شده‌اند. وی در ادامه به افزایش قیمت مواد اولیه محصولات در کشور نیز به دنبال اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه هزینه تمام شده کالاها نیز به مراتب افزایش یافته و از این رو توان رقابت در بازارهای خارجی از بین رفته است. نایب رییس اول اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج افزایش کیفیت محصولات را نیز منجر به افزایش قیمت آن دانست و گفت: در حالی که قیمت و کیفیت کالاهای با کیفیت کشورهای همسایه صادرکننده به عراق به مراتب از ما بالاتر است، ما توان رقابت نداریم.

وی وجود شعبه‌ای از بانک‌های عامل در کردستان عراق در جهت تسریع در فعالیت‌های اقتصادی را نیز الزامی دانست و گفت: بانک‌های عامل می‌توانند تسهیلات ریالی و ارزی مناسبی به فعالان اقتصادی در کردستان عراق ارائه دهند و زمینه تجارت را برای آنان تسهیل نمایند و از این رو ایجاد شعب بانکی مورد نیاز است.