دنیای اقتصاد- کردستان- مقصودی: معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان با اشاره به راه‌اندازی تالار بورس استان در سنندج، خواستار فعال کردن بورس کالا و محصولات کشاورزی در استان شد. ارسلان ازهاری با بیان این مطلب راه‌اندازی تالار را یکی از شاخص‌های رونق اقتصادی دانست و اظهار امیدواری کرد با فعالیت تالار بورس سنندج شاهد پویایی و فعالیت بیش از پیش اقتصاد استان باشیم.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی محور توسعه استان کردستان محسوب می‌شود، این استان را قطب کشاورزی منطقه غرب کشور دانست و خواستار راه‌اندازی بورس محصولات کشاورزی در استان شد.

ازهاری گفت: تولید سالانه دو میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی در استان نشان دهنده میزان استعداد این استان در بخش کشاورزی است و می‌طلبد بورس محصولات کشاورزی به زودی در کردستان ایجاد شود.

به گفته وی ۱۵/۲ درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در استان کردستان تولید می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه استاندار کردستان میزان تولیدات زراعی کردستان را سالانه ۱۶۰ هزار تن معادل ۲۹/۲ درصد از کل کشور، میزان تولید باغی را ۲۰۰ هزار تن معادل ۲۶/۱ درصد از کل کشور و میزان تولید محصولات دام، طیور، زنبور عسل و شیلات را نیز سالانه ۲۶۸ هزار تن معادل دو درصد تولید کشور ذکر کرد.

وی به تولید ۸۵ درصد توت فرنگی کشور در کردستان نیز اشاره کرد و گفت: سالانه در این استان بیش از ۳۰ هزار تن توت فرنگی تولید می‌شود و تولید این محصول یکی از استعدادهای بسیار خوب منطقه است.

ازهاری در پایان گفت: همچنین تولید محصول سیب زمینی در استان را به میزان سالانه حدود ۴۰ هزار تن، تولید ۳۵ هزار تن علوفه، ۸۰۰ هزار تن گندم، ۸۵ هزار تن انگور، ۲۸ هزار تن سیب و ۲۰۰ هزار تن شیر را از جمله دیگر استعدادهای منطقه در بخش کشاورزی اعلام کرد.