دنیای اقتصاد- زنجان- اسدا... قربانزاده: بررسی کاهش فاصله سرانه تولید ناخالص داخلی استان‌های شمال غرب در مقایسه با کشور، موضوعی بود که کارشناسان این استان‌ها را گرد هم آورد تا با بررسی موانع موجود پروژه‌ها و طرح‌های سرمایه‌گذاری بزرگ قابل اجرا را بررسی و راهکارهای موجود را شناسایی کنند. به همین منظور اتاق بازرگانی زنجان میزبان نمایندگان اتاق‌های آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل بود که ماحصل این نشست پیشنهاد تشکیل مجمع نمایندگان استان جهت تحصیل اعتبارات بیشتر برای بهبود وضعیت اقتصادی و بالا بردن میزان تولید ناخالص داخلی منطقه شمال غرب بود.

در این نشست میزان سرانه تولید ناخالص داخلی استان‌های شمال غرب در مقایسه با کل کشور از سال ۷۹ تا ۸۶ بررسی شد که حاصل این مطالعات که از طریق پاورپوینت ارائه شد، حاکی از کاهش سرانه تولید ناخالص داخلی استان‌های شمال غرب در مقایسه با کل کشور بود. در این نشست ابراهیمی، معاونت بازرگانی خارجی سازمان بازرگانی استان زنجان شکاف موجود بین استان‌های شمال غرب کشور را بسیار چشمگیر دانست و گفت مسوولان چهار استان باید با همکاری و همدلی بتوانند عقب‌ماندگی شاخص‌های اقتصادی ظرف سال‌های اخیر را با اقدامات عاجل و تزریق سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی تا حد قابل قبولی کاهش دهند و بتوانند با پروژه‌های محرک اقتصادی استان‌های مذکور را پویا کنند.

از سوی دیگر در این نشست نمایندگان چهار استان متفق‌القول بر این اعتقاد بودند که در صورت حل مسائل زیربنایی توسط دولت بسیاری از مشکلات موجود حل خواهد شد.

آبی‌پور، نماینده استانداری زنجان نیز در این جلسه بر رتبه‌بندی استان‌ها تاکید کرد و گفت: باید استان‌ها جایگاه خود را بشناسند و بر اساس شناخت هر استان امکانات توسعه در هر استان فراهم شود. این مقام مسوول با توجه به موقعیت استان‌های مذکور خواستار ایجاد شهرک سنگ جهت فرآوری این محصول مهم شد و گفت در حال حاضر پس از استخراج سنگ‌های معدنی از منطقه شمال غرب کشور این محصول به اصفهان انتقال یافته و در آنجا فرآوری می‌شود، در حالی که با ایجاد یک شهرک صنعتی توسط استان‌های شمال غرب می‌توان کارخانجات متعددی در این خصوص در منطقه احداث کرد. به گفته آبی‌پور با ایجاد مجمع نمایندگان استان‌های شمال غرب می‌توان در افزایش جذب اعتبارات عمرانی ملی برای منطقه شمال غرب به صورت قابل توجه تاثیر گذاشت.

پناهی، نماینده استان آذربایجان غربی نیز در این نشست پیشنهاد کرد: قانون برنامه پنجم مطالعه و فرصت‌های قانونی استخراج و در منطقه اعمال شود که این مساله می‌تواند تاثیر بسزایی در توسعه منطقه غرب کشور داشته باشد. ایجاد مشوق‌های گمرکی، تخفیفات گمرکی و ایجاد پنجره واحد سرمایه‌گذاری و ایجاد اتحادیه تجاری استان‌های شمال غرب از جمله پیشنهادات مطرح شده در این نشست بود.