دنیای اقتصاد- سنندج - فرزاد نویدی: رییس انجمن صنایع غذایی استان کردستان، توسعه بخش صنعت و معدن به عنوان یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب کردستان را یکی از راهکارهای مهم در رفع مشکلات اشتغال استان ذکر کرد. منصور خاکسار در آیین تجلیل از فعالان عرصه صنعت و معدن استان کردستان در سنندج، با اشاره به مزیت‌های نسبی در بخش‌های کشاورزی و صنعت و معدن در این استان، استفاده از پتانسیل‌های این دو بخش را در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان بسیار موثر دانست و افزود: ایجاد صنایع تبدیلی و پایین دستی در این دو بخش می‌تواند ارزش افزوده این بخش‌ها را نیز دوچندان کند.

وی راه‌اندازی صنایع تبدیلی بخش کشاورزی را یکی از پرطرفدارترین بخش‌های سرمایه‌گذاری دانست و گفت: درخواست برای صدور جواز تاسیس در این بخش بسیار زیاد است، اما متاسفانه به دلیل برخی موانع و مشکلات تمام این جوازها منجر به راه‌اندازی واحد تولیدی نمی‌شود.

وی مشکلات سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی استان کردستان را حول سه محور دانست و گفت: عدم همراهی و تعامل مناسب بانک‌ها، کمبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، تغییر کاربری اراضی مورد نیاز برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی و عدم پرداخت یارانه بخش تولید مهم‌ترین موانع و مشکلات پیش روی بخش صنعت و معدن کردستان است.

وی تعامل و همکاری بانک‌های عامل استان را موجب رفع بسیاری از مشکلات بخش صنعت و معدن کردستان دانست و گفت: اگر بانک‌ها قفل‌های خود را در جهت اعطای تسهیلات و تامین نقدینگی واحدهای تولیدی باز کنند، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.