دنیای اقتصاد- گیلان- مجتبی عابدینی بی‌بالانی: معاون کنسولی، پارلمانی و حقوقی ایرانیان خارج از کشور وزارت امورخارجه در جریان بازدید از منطقه آزاد انزلی از تاسیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در منطقه آزاد انزلی خبر داد. حسن قشقاوی گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در استان گیلان و در شهرستان بندرانزلی بهره‌برداری از مزایای قانونی و بالفعل‌سازی توانمندی‌های بالقوه منطقه آزاد انزلی و استان گیلان در عرصه‌های مختلف تجاری، گردشگری، صنعتی و ترانزیتی با کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز است.

وی افزود: فرصت‌ها و مزایای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران و انزلی باید در سفارتخانه‌ها، دفاتر نمایندگی و کنسولی ایران در خارج از کشور عرضه شود.

به پیشنهاد معاون کنسولی، پارلمانی و حقوقی ایرانیان خارج از کشور وزارت امورخارجه، سفیران و رایزنان بازرگانی، اقتصادی حاضر در کشور و همچنین سفرای ایران در دیگر نقاط جهان باید جهت آشنایی نزدیک با توانمندی‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور و به خصوص منطقه آزاد انزلی از این مناطق بازدید به عمل آورند.

قشقاوی گفت: بندرانزلی و استان گیلان دارای تاریخ درخشان در زمینه ارتباطات تجاری، فرهنگی، ترانزیتی با کشورهای منطقه هستند و در طول تاریخ دروازه ورود ایران به اروپا بوده‌اند.

وی افزود: براین اساس پیشنهاد می‌شود شورای روابط خارجی استان گیلان با دبیری دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در استان و حضور نهادهای ذی‌ربط به منظور نظام‌مند کردن ارتباطات با کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز و تسهیل زمینه‌های حضور سرمایه‌گذاران دو طرف در استان گیلان تشکیل شود.