دنیای اقتصاد- گیلان- محدثه بی‌آزار- در دو ماه نخست سال جاری ۱۰۰ میلیارد تومان کالای غیرنفتی از گمرکات گیلان صادر شده است. ناظرگمرکات استان گیلان و مدیرکل گمرک انزلی با اعلام این خبر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان انواع کالاهای غیرنفتی از گمرکات بندرانزلی، آستارا و حسن‌رود صادر شده است.

محمد بهبودآهنی افزود: ۵۷ درصد از کالاهای صادراتی ازگمرکات گیلان محصولات نباتی و مابقی شامل محصولات نساجی، پلاستیکی، صنایع غذایی، فلزات معمولی و مصنوعات آن و محصولات صنایع شیمیایی است که به صورت زمینی و دریایی به کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان، عراق و ترکیه صادر شده است.

وی ادامه داد: در این مدت در مجموع ۱۴۴ هزار و ۵۱۵ تن کالای غیرنفتی با ارزشی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان (۸۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار ) صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۲۶ درصد و ازحیث ارزش ۴۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

ناظرگمرکات استان گیلان دلیل رونق صادرات از گمرکات این استان را وجود زیرساخت‌های مناسب، استفاده از فناوری‌های نوین، ترخیص کالای صادراتی در۳۰ دقیقه، ارزیابی کالاهای صادراتی درمحل کارخانه یا در انبار واحد تولیدکننده کالا بنا به درخواست ذینفع، خروج کالا از کشور بدون بازبینی و کنترل مجدد و با اعتماد به صادرکننده، صدور کالاهای دارای علامت استاندارد تحت ضوابطی بدون نیاز به ارائه گواهی استاندارد و حمل یکسره و ارزیابی روی وسیله حمل برای کالاهای سریع‌الفساد از قبیل میوه و تره‌بار (و درصورت لزوم سایر کالاها حسب مورد) بدون تخلیه در انبار عنوان کرد.

بهبودآهنی ادامه داد: طرح‌های مختلف مکانیزاسیون، سرعت واردات و صادرات را به نحو مطلوبی افزایش داده، این طرح‌ها شامل اعطای تسهیلات مربوط به بهره‌برداری از انبارهای اختصاصی تحت کلید گمرک، ارائه خدمات ۲۴ ساعته به محموله‌های ترانزیت سوخت و واردات کالاهای استراتژیک، ارائه خدمات گمرکی در محل مورد نظر صاحب کالا برای محموله‌های تولیدی و صادراتی استان به صورت ارزیابی و ترخیص سیار و ساخت سایت الکترونیک برای مراجعه‌کنندگان است.

بهبود آهنی افزود: در دو ماهه نخست سال جاری ۸۶۷ هزار و ۶۷۸ تن کالا به ارزش ۵۲۳ میلیون و ۲۲۱ هزار و ۲۵۱ دلار از کشورهای جمهوری فدراتیو روسیه، امارات متحده عربی و آذربایجان به کشور وارد شده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۱۶ درصد و از حیث ارزش ۸ درصد کاهش داشته است.

به گفته وی؛ عمده کالاهای وارداتی از طریق گمرکات گیلان آهن‌آلات، چوب و تخته، ماشین‌آلات و وسایل مکانیک بوده که بیشتر از ۹۰ درصد واردات از گمرکات گیلان مربوط به آهن‌آلات است که برای رفع نیازهای اولیه کارخانجات است و جنبه مصرفی ندارد.

ناظر گمرکات گیلان در پایان به کشف محموله قاچاق درگمرک آستارا اشاره کرد و گفت: با هوشیاری کارکنان حراست اداره کل گمرک آستارا یک محموله قاچاق با ارزش بالغ بر ۶۳۰ میلیون ریال کشف و توقیف شد.