دنیای اقتصاد- مرکزی- مجید نیک عهد: جمع‌آوری قلیان در سفره‌خانه‌ها و مراکز عرضه را در کل استان اجرایی می‌کنیم و در این مهم با هیچ‌کس شوخی نداریم. رییس مرکز بهداشت استان مرکزی با بیان مطلب فوق افزود: با توجه به اینکه برنامه‌ریزی هفته بدون دخانیات در سال ۹۰ به بعد اطلاع‌رسانی و آموزش پرداخته است، مهم‌ترین برنامه مرکز بهداشت استان جمع‌آوری قلیان در تمامی مراکز عرضه اعم از سفره‌خانه‌ها و پارک‌ها است.

بابک عشرتی گفت: این طرح از مدت‌ها قبل در سراسر کشور در برنامه اجرایی قرار داشته؛ اما همواره مخالفت‌هایی مانع از اجرای صددرصد طرح شده است.

وی با اشاره به اینکه قبح استفاده از قلیان در خانواده‌ها و جوامع ریخته شده و سن مصرف به نوجوانان ۱۲، ‌۱۳ ساله رسیده، تصریح کرد: چون استفاده از قلیان مدخلی است برای روی‌آوردن به مواد مخدر، جمع‌آوری قلیان را به‌طور صددرصد اجرایی می‌کنیم و در این خصوص با هیچ‌کس شوخی نداریم.

وی از هماهنگی مرکز بهداشت استان با نیروی انتظامی، اداره اماکن و میراث فرهنگی به منظور جمع‌آوری قلیان در مراکز عرضه در استان خبر داد و گفت: اطلاع‌رسانی به مردم و هشدار در خصوص مصرف قلیان و مواد دخانی در هفته بدون دخانیات از طریق نصب اسلاید، تراکت و بنر در سطح شهر در مراکز پرتردد انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه متوسط مصرف و محدوده سنی مصرف‌کنندگان مواد دخانی در استان مرکزی از متوسط کشوری بالاتر است، گفت: بر اساس آمار سال ۸۸ حدود ۱۲ درصد جمعیت

۱۵ سال به بالا در استان مرکزی مصرف‌کننده سیگار هستند که این آمار در کشور ۱۰ درصد است.