دنیای‌اقتصاد- خراسان رضوی- فاطمه رمارم: با حضور وزیر صنایع و معادن، مدیرعامل بانک ملی ایران، نمایندگان مردم منطقه در مجلس و مسوولان استانی، عملیات ساخت دو مجتمع تولید فولاد تربت حیدریه و تربت جام همزمان با روزجهانی کارگر آغاز شد. وزیر صنایع و معادن در این مراسم اعلام کرد: ذخیره معادن کشف شده در کشور ۵۶ میلیارد تن می‌باشد که بخش کوچکی از معادن کشور است و با توجه به مصوبات استانی عملیات اکتشافی هوایی و استخراج معادن در حال انجام است. مهندس محرابیان افزود: بر اساس سیاست دولت باید استخراج، بهره‌وری و بهره‌برداری از معادن در استان صورت گیرد که طی یک سال‌و‌نیم گذشته دو طرح بزرگ فولاد در خراسان‌رضوی به بهره‌برداری رسید و امیدواریم با طرح جامع در زمینه صنعت و معدن که در خراسان رضوی مطالعه شده است، طرح‌های جدیدی را شروع کنیم.

مدیرعامل بانک ملی ایران نیز در مراسم آغاز ساخت این دو مجتمع گفت: طرح‌های اشتغال‌زا مورد حمایت مالی این بانک قرار می‌گیرد. سرمایه‌گذاری در بخش معدن دارای مزیت اشتغال‌زایی است که تا حد امکان در این بخش سرمایه گذاری خواهیم کرد.

محمودرضا خاوری گفت: در بخش توزیع اعتبارات سعی می‌کنیم عدالت را رعایت کنیم که در این زمینه نقاط محروم و کمتر توسعه‌یافته از اولویت برخوردار هستند.

وی ادامه داد: بانک ملی ایران خود را موظف می‌داند که همراه با مسوولان در خدمت مردم کشور باشد و زمینه توسعه و شکوفایی اقتصادی را در سال جهاد اقتصادی فراهم کند.

مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران به عنوان بازو در کنار مردم قرار دارد و امروزه بخش عمده سیمان کشور، صنایع دارویی و غذایی با همت این بانک شکل گرفته است.

کارخانه فولاد تربت حیدریه که در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار ساخته می‌شود، قادر خواهد بود سالانه یک میلیون تن شمش فولادی تولید کند. اجرای این کارخانه برای ۹۲۷ نفر به طور مستقیم و بیش از ۳ هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.

بانک ملی ایران تاکنون ۳۵ میلیارد ریال در طرح تولید فولاد تربت حیدریه سرمایه‌گذاری کرده است و اجرای کامل این طرح به ۶ هزار و ۳۰۱ میلیارد ریال سرمایه نیاز دارد.

همچنین مجتمع فولاد تربت جام نیز ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن فولاد را دارد و با راه‌اندازی آن یک هزار شغل به صورت مستقیم ایجاد می‌شود.