دنیای‌اقتصاد- خوزستان-کیوانه گرجی: رییس اداره عملیات زمین‌شناسی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از انجام مراحل زمین شناسی ۱۴۲ حلقه چاه نفت و گاز در سال ۱۳۸۹ در حوزه عملیاتی این شرکت خبر داد. مهندس محمد صفایی، گفت: از این تعداد، ۶۴ حلقه مربوط به چاه‌های توسعه‌ای و توصیفی و ۷۸ حلقه مربوط به چاه‌های تعمیری بوده است.

وی، با بیان اینکه در این مدت در مجموع ۸۸ فرم پیشنهاد حفاری چاه‌های جدید توسط گروه طراحی و برنامه نویسی مورد بررسی قرار گرفت، افزود: در سال گذشته از سوی کارشناسان این اداره ۹۲ برنامه پیش‌بینی و توسعه زمین‌شناسی انجام و در نهایت ۱۴۸ محل حفاری چاه‌ها در میدان‌های مختلف روی زمین تعیین و علامت‌گذاری شد.

صفایی، درباره وظایف این اداره در جمع‌آوری اطلاعات حفاری، بهره‌برداری، پتروفیزیک و زمین‌شناسی چاه‌ها و تدوین آنها به صورت گزارش نهایی گفت: در این مدت در مجموع ۳۴ گزارش در این زمینه تهیه و تکثیر و در اختیار واحدهای استفاده‌کننده گذاشته شد.

رییس اداره عملیات زمین‌شناسی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: بررسی دقیق ماکروسکپی و میکروسکپی ۳۷ نمونه اخذ شده از چاه‌های در حال تولید که از سوی مهندسی بهره‌برداری شرکت‌های مختلف برای تعیین جنس نمونه‌ها به این اداره ارسال شده بود از دیگر اقدامات انجام شده در سال ۱۳۸۹ بود. وی، کنترل و نظارت بر عملیات زمین شناسی چاه‌های تولید نفت در میدان آزادگان را از پروژه‌های مهم اجرا شده و در دست اقدام این اداره و خدمات ارائه شده به شرکت پتروایران عنوان نمود.