دنیای اقتصاد- گیلان- محدثه بی‌آزار: گمرکات استان گیلان در نخستین ماه امسال ۳۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان معادل ۳۷ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۴۰۰ دلار کالای غیر نفتی به کشورهای CIS صادر کرد. محمد بهبود آهنی ناظر گمرکات استان گیلان و مدیرکل گمرک بندرانزلی گفت: این مقدار کالای صادرشده از نظر ارزش ریالی ۵۲ درصد و از حیث ارزش دلاری ۴۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به افزایش ۴۹ درصدی وزن کالاهای صادراتی افزود: این کالاها شامل محصولات نباتی، محصولات معدنی، بهداشتی، پلاستیکی، صنایع غذایی، نساجی و سایر محصولات شامل جوجه یک روزه، تخم مرغ، مصنوعات چوبی، مصنوعات فلزی، محصولات لبنی و غیره است که با وزنی معادل ۶۵ هزار و ۴۰۱ تن به‌صورت زمینی و دریایی از گمرکات گیلان به کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان، عراق و ترکیه صادر شده است.

بهبود آهنی در ادامه با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی وزن ترانزیت ادامه داد: در فروردین ماه سال جاری ۴۱ هزار و ۹۰ تن کالا با ارزش ۳۳ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۲۳ دلار از گمرکات گیلان و از مبدا کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان و ترکمنستان به مقصد کشورهای عراق، پاکستان، امارات و افغانستان ترانزیت شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر دلاری ۳۵ درصد افزایش داشته است.