دنیای اقتصاد- خراسان جنوبی - محمد قربانی: رییس سازمان بازرگانی خراسان جنوبی از افزایش ۵/۴۲ درصدی صادرات خراسان جنوبی در سال گذشته نسبت به سال ۸۸ خبر داد. نادر میرشکار در جمع خبرنگاران گفت: در سال ۸۸ مازاد تراز تجاری استان در صادرات کالاهای عبوری ماده ۲۱۰ قانون ۲۶۱ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: این رقم در سال ۸۹ با رشد ۴۲/۵ درصدی به رقم ۳۷۰ میلیون دلار رسیده است که با توجه به رقم کلی صادرات کشور به افغانستان استان ما در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد و سهم صادرات استان ما از میزان کلی بالا است.

رییس سازمان بازرگانی خراسان جنوبی ادامه داد: در این زمینه با فراهم کردن زیرساخت‌ها برای صادرکنندگان و تجار برای امسال برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته است و از آنجا که یکی از راه‌های اصلی توسعه استان ما افزایش مبادلات تجاری است، ما برای افزایش این مبادلات سعی در فراهم ساختن زیرساخت‌ها داریم.

میرشکار به بیان عمده کالاهای صادراتی استان به مقصد افغانستان پرداخت و افزود: در ردیف کالاهای صادر شده به افغانستان فرش، موکت، لوله خرطومی، نمک، شکلات، کنسرو ماهی، رب و پوشاک بالاترین صادرات را به خود اختصاص داده است.

وی به میزان واردات استان از کشور افغانستان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته واردات ما از افغانستان حدود ۹ میلیون دلار بوده است. این در شرایطی است که در سال ۸۸ ما یک میلیون دلار از این کشور واردات داشتیم.

رییس سازمان بازرگانی خراسان جنوبی کنجد، برگ زردآلو، دام زنده، ارزن، لوبیا و اسپند را مهم‌ترین اقلام وارداتی ما از کشور افغانستان معرفی کرد و یادآور شد: در آینده ما در دستور کار داریم که واردات میوه و خشکبار را نیز از این کشور انجام دهیم تا سبب توسعه مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان شود.