دنیای اقتصاد - مشهد - الهه قوچانی: امروزه گمرک در توسعه اقتصادی کشورها از اهمیت وی‍ژه‌ای برخوردار است، به طوری که که درجای جای سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان می‌توان ردپای موضوعات مربوط به گمرک را مشاهده کرد و گمرک در واقع به عنوان مجموعه‌ای منسجم در راستای تبادل اقتصادی میان کشورهای مختلف و ورود و خروج سرمایه شناخته می‌شود. برهمین اساس طرح گمرک نوین مبتنی بر دستیابی به گمرک الکترونیک، اصلاح قوانین و مقررات توانمند سازی نیروی انسانی، اصلاح فرآیندها و رویه‌های گمرکی، اصلاح شیوه‌های نوین مدیریتی مبتنی بر ریسک از سوی رییس گمرک ایران مطرح شد تا شاهد تحولات عمده‌ای در بخش عظیم اقتصادی کشور یعنی گمرک باشیم.

در وضعیتی که طرح نوین گمرک به منظور بهبود روند خدمت رسانی به بازرگانان و تجار ارائه شده، این سوال مطرح می‌شود که آیا زیرساخت‌های این نوع گمرک درکشور به ویژه در کلانشهرهایی نظیر مشهد فراهم شده است یانه؟

کلانشهر مشهد به تازگی توسط هیات دولت به عنوان شهر بین‌المللی در کار‌گروه ملی زیارت شناخته شد که بر اساس آن سفر به این شهر از نقاط مختلف جهان بدون روادید انجام می‌شود و این موضوعی است که می‌تواند در ساختار اقتصادی کشور به ویژه گردشگری حائز اهمیت باشد و اثرات مثبت بسیاری را به همراه داشته باشد.

یکی از ظرفیت‌های اجرای گمرک نوین سرمایه گذاری و استفاده از بخش خصوصی در این امر است که امروزه درتوسعه بخش‌های اقتصادی کشور نقش حائز اهمیتی را ایفا می‌کند.

براساس این گزارش جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس به جلسه مشترک میان مجمع نمایندگان استان با اعضای شورای اسلامی شهر مشهد اشاره کرد و گفت: دراین نشست به پیگیری مصوبه دولت در خصوص گمرک، انبار نفت و فرودگاه مشهد پرداخته و مقرر شد، کمک به حل مشکلات گمرک و فرودگاه به عنوان اولویت‌های اصلی این امر شناخته شود.

وی با بیان اینکه حضور بخش خصوصی در سرمایه گذاری و ایجاد بسترهای لازم در کلانشهر مشهد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بیان کرد: مدیران استانی و شهری باید تلاش کنند تا اینگونه ظرفیت‌ها هرچه زودتر محقق شوند. سید‌هاشم بنی‌هاشمی، نماینده دیگر مردم مشهد نیز با اشاره به راه آهن مشهد و راه آهن سراسری که آسیای میانه را به خلیج‌فارس متصل می‌کند، گفت: راه‌اندازی یک سایت گمرکی و بازرگانی در نزدیکی مشهد که بتواند خدمات گمرکی به متقاضیان و بازرگانان ارائه دهد، راهبردی اجتناب‌ناپذیر است.

غلامرضا زعیمی، رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد نیز اظهار کرد: درحال حاضر تمام زیرساخت‌های لازم برای انجام فعالیت‌های گمرکی در منطقه سنگ بست فراهم شده که توجهات بیش از پیش مسوولان‌ مربوطه را در این زمینه می‌طلبد.

بر‌اساس این گزارش، شرکت اطلس کویر شرق با طراحی مدلی از طرح گمرک نوین که همه شرایط، امکانات و فضای انبارداری و بازرگانی مدنظر را دارا باشد، بخش عمده‌ای از فعالیت پایانه‌ها (از طریق ایجاد تیرپارک و شهرک حمل‌و‌نقل‌) و گمرک مشهد را به اجرا در آورده است و سعی دارد تا از پتانسیل موجود در مکان شناسایی شده، در جهت رونق در صنعت حمل‌و‌نقل‌ ریلی- جاده‌ای و ایجاد بزرگ‌ترین خوشه انبارداری در شرق کشور استفاده کند. محمد طرحی، مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه موقعیت جدید دیده شده برای پخش انبار گمرک مشهد در چهارراه ریلی- جاده‌ای (مشهد- جنوب- غرب- سرخس) کشور قرار گرفته است، عنوان کرد: برای بازرگانان، تجار، صاحبان کالا و شرکت‌های حمل‌و‌نقل داخلی و بین‌المللی فرصت مغتنم از طریق ایجاد مرکزی مطابق نظر کارشناسان گمرک مشهد و تاکیدات گمرک کشور از طریق ایجاد امکانات و استانداردهای لازم مانند حصارکشی کل محدوده، بارانداز فضای باز، انبار سرپوشیده، باسکول، بلوارهای ورودی و خروجی، برج‌های روشنایی و همچنین ساخت ساختمان اداری و نگهبانی احداث شده است.

مشهد بیش از همیشه نیازمند نگاه ملی و فراملی به عنوان مرکزی زیارتی برای توسعه بخش‌های مختلف خود است که در این راستا سرمایه گذاری و حمایت بخش خصوص نقش موثری در پویایی این کلانشهر دارد.