دنیای‌اقتصاد- همدان- مجید ملکیان: با حضور دکترمحمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری، چندین طرح عمرانی و خدماتی در همدان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

طرح توسعه فرودگاه همدان، بخشی از آزادراه همدان - ساوه، ۱۹ هزار واحد مسکونی مهر، باند دوم راه اصلی همدان - سنندج از جمله طرح‌هایی است که با حضور رییس جمهور در این سفر افتتاح شد. ریل گذاری راه آهن ساوه - همدان نیز با حضور رییس‌جمهور آغاز شد. آزاد راه ساوه - همدان، ۱۷۵ کیلومتر طول دارد که در این مراسم ۸۵ کیلومتر آن با هزینه یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال بهره برداری شد.

این آزادراه که از مرکز به غرب کشور امتداد دارد بخشی از آزادراه کربلا است که در اصل به قصرشیرین و از آنجا به کربلا متصل خواهد شد.

ابتدای این آزادراه از ۲۵ کیلومتری ساوه آغاز می‌شود و در کیلومتر ۱۷۵ در منطقه کوریجان همدان به اتمام می‌رسد.

این آزادراه در آینده به سمت کرمانشاه، قصرشیرین و کربلا امتداد خواهد یافت.

همچنین طول باند دوم همدان - سنندج ۱۸۰ کیلومتر بوده که ۴۵ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان همدان قرار دارد که ۲۳ کیلومتر آن در سال‌های گذشته زیر بار ترافیک رفته است.

باند دوم راه اصلی همدان - سنندج به طول ۲۳ کیلومتر حدفاصل شهر صالح‌آباد - داش‌بلاغ است و این طرح موجب ارتباط استان‌های غربی به خصوص استان کردستان به مرکز کشور می‌شود که به لحاظ اهمیت این طرح جزو مهر ماندگار قرار گرفت.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهر سازی همدان در این خصوص گفت: پیشتر به علت دو خطه بودن محور همدان - سنندج شاهد سوانح رخ به رخ در زمان سبقت بودیم و شماری از شهروندان در این سوانح جان خود را از دست می‌دادند.

یوسف رضا نوروزی افزود: بهره‌برداری از این بزرگراه علاوه بر کاهش سوانح زمینه تردد خودروهای پر سرعت را مهیا کرده و خودروها می‌توانند به راحتی در باند دوم تردد کنند.

وی کاهش زمان مسیر همدان به سنندج را از دیگر مزایای بهره‌برداری از این طرح برشمرد و گفت: بزرگراه همدان- سنندج در حوزه استحفاظی این استان (قطعه صالح‌آباد به داش‌بلاغ) از اوایل ماه جاری زیر بار ترافیک رفته است.

وی توضیح داد: این بزرگراه به طول ۲۳ کیلومتر بوده که ۱۰ کیلومتر آن در سال‌های گذشته و ۱۳ کیلومتر آن در سال‌جاری و همزمان با آغاز هفته بسیج به بهره‌برداری رسید.

نوروزی اعتبار هزینه شده برای تکمیل و بهره‌برداری از این طرح ۲۳ کیلومتری را ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد کرد.

همچنین ۱۹ هزار و ۸۷۰ واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهراستان افتتاح شد که چهار هزار و ۹۸۸ واحد مسکن مهر با حضور رییس‌جمهوری در شهرستان ملایر به صورت نمادین از واحدهای مسکن مهر کل استان همدان به بهره‌برداری رسید.

برای ساخت این تعداد واحد مسکونی در نقاط مختلف استان هشت هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

این طرح‌ها شامل هفت هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، یک هزار و ۸۸۴ واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، هفت هزار و ۴۵۴ واحد روستایی و مابقی نیز در بافت فرسوده است.