دنیای اقتصاد - اردبیل - مهدی حسین‌نژاد: رییس کمیسیون تجارت، بازاریابی و امور گمرکی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان اردبیل گفت: مرکز مبادلات ارزی در سیاست‌گذاری‌ها و جهت‌گیری‌های خود باید واقع‌بینانه عمل کرده و از تکرار تجربه ناموفق پیمان‌سپاری صادرکنندگان خودداری کند. اسحاق رسولی اظهار کرد: صادرکنندگان نمی‌توانند ارز به داخل کشور منتقل کنند، بنابراین ضروری است مرکز مبادلات ارزی در جهت‌گیری‌های خود عاقلانه و منصفانه عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی به دلایل عمده صادر‌کنندگان با کاهش شدید سود مواجه می‌شوند.

رییس کمیسیون تجارت، بازاریابی و امور گمرکی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان اردبیل یادآور شد: عمده دلایل این کاهش سود این است که اولا مشتریان خارجی که به طور عموم کشورهای همسایه و نزدیک هستند از افزایش نرخ ارز در کشور ما مطلع هستند و در قیمت خرید محصولات آن را محاسبه می‌کنند و دوم اینکه هزینه تمام شده محصولات داخلی که صادر‌کنندگان از کارخانه‌ها خرید می‌کنند افزایش پیدا کرده است و از همین‌رو سیاست‌گذاران باید این واقعیت‌ها را مورد توجه قرار دهند.

رسولی گفت: اگر دولت مالیات ۲۵ درصدی بر صادرات وضع کند انگیزه صادر‌کنندگان را به کلی از بین خواهد برد و هیچ صادر‌کننده‌ای با نام خود صادر نخواهد کرد از طرف دیگر کشورهای خارجی نیز تعرفه‌های خود را برای ورود کالاهای ایرانی افزایش‌ می‌دهند و در این شرایط عرصه برای صادر‌کنندگان تنگ‌تر می‌شود. این مسوول عنوان کرد: دولت برای حل ریشه‌ای مشکلات صادرات و تولیدات صنعتی باید شرایط تک نرخی شدن ارز را فراهم کند.

رییس کمیسیون تجارت، بازاریابی و امور گمرکی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان اردبیل ابراز کرد: در شرایط کنونی صادر‌کنندگان استان علاوه بر روبه‌رو بودن با این مشکلات با شرایط دشوار دیگری هم مواجه هستند و با توجه به اینکه صادرات استان به طور غالب به کشورهای جمهوری آذربایجان صورت می‌گیرد اغلب صادر‌کنندگان استان از جمله صادر‌کنندگان سیب‌زمینی با معضل انحصار خرید مواجه هستند و در تعیین قیمت محصولات خریداران تعیین‌کننده هستند و صادر‌کنندگان استان در این زمینه قدرت مانوری ندارند. وی افزود: ضرورت دارد سازمان‌های دولتی ذی‌ربط برای ایجاد بازارهای جدید برای صادرات استان تدابیر و پشتیبانی لازم را انجام دهند.