دنیای اقتصاد - کرج - ملیکا بهزادی: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از اختصاص ۱۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی به واحدهای تولیدی نیازمند سرمایه در گردش خبر داد.

قربان دانیالی در مراسمی که به منظور تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان البرز در سالن اجتماعات سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان برگزار شده بود، اظهار کرد: در قانون بودجه سال جاری مقرر شد که ۱۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی به ریال تبدیل شده و به عنوان سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد. وی خاطرنشان کرد: بودجه اولیه این طرح ۳ میلیارد دلار بوده و تاکنون بیش از ۸ بانک عامل با این صندوق عقد قرارداد کرده‌اند.

مدیر‌عامل بانک صنعت و معدن کشور افزود: از این پس واحدهای تولیدی نیازمند سرمایه در گردش می‌توانند به سازمان صنعت و معدن استان خود مراجعه کرده و از این طریق به یکی از بانک‌های عامل معرفی شوند. وی یادآور شد: بانک صنعت و معدن با سهمی معادل ۴۰۰ میلیون دلار یکی از بانک‌های عامل ارائه‌دهنده تسهیلات فوق است. این مقام مسوول در ادامه به دیگر تمهیدات دولت برای جبران کمبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: مطابق فصل ۱۶ قانون بودجه سال جاری، ۳ درصد از سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی، در اختیار دو بانک صنعت و معدن و بانک کشاورزی قرار گرفته و به صورت ریالی به عنوان سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی پرداخت خواهد شد. دانیالی همچنین درخصوص تسهیلات ارزی ارائه شده به صادرکنندگان گفت: صندوق توسعه ملی با ۱۴ بانک عامل برای ارائه تسهیلات ارزی به صادرکنندگان عقد قرارداد کرده است. وی در ادامه از تقسیط بازپرداخت واحدهای تولیدی بدهکار به مدت ۵ سال خبر داد و اظهار کرد: در فصل ۲۹ قانون بودجه سال جاری این اختیار به بانک‌ها داده شده که بازپرداخت تسهیلات واحدهای تولیدی را تا ۵ سال تقسیط کنند.

در این مراسم ۱۰ صادر کننده نمونه استان البرز مورد تجلیل قرار گرفتند.