دنیای اقتصاد - همدان- شهناز محمدی: مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: از مجموع ۱۹۸ هزار و ۸۶۶ کیلومتر انواع راه موجود در کشور حدود ۵ هزار و ۳۳۰ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان همدان بوده و این نسبت سه‌درصد از کل راه‌های موجود در کشور است. سیدکمال‌الدین میرجعفریان اظهار کرد: با توجه به اهمیت استراتژیک محورهای مواصلاتی استان همدان، اجرای پروژه‌های زیرساخت‌های حمل و نقل و خدماتی در سطح استان دارای شتاب خوبی است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد به ثمر نشستن این پروژه‌ها و توسعه همه‌جانبه استان باشیم.

وی بیان کرد: در استان همدان ۸۵ کیلومتر آزادراه، ۳۹۸ کیلومتر بزرگراه به علاوه ۹۵ کیلومتر بزرگراه دیگر مشترک با حوزه شهری، ۳۱۱ کیلومتر راه اصلی، ۸۴۸ کیلومتر راه فرعی و ۳ هزار و ۵۹۳ کیلومتر انواع راه روستایی آسفالته، شوسه، دسترسی خاکی و متروکه وجود دارد.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان همدان آسفالته بوده و همچنین ۷۰۰ کیلومتر راه روستایی زیر ۵۰ خانوار استان نیز در برنامه پنجم توسعه کشور آسفالت خواهند شد.

میرجعفریان در مورد پروژه‌های در دست اقدام راه و شهرسازی در حوزه راه آهن نیز گفت: مجموعا سه طرح ریلی در سطح استان همدان اجرایی شده که ۳۰۵ کیلومتر آن در استان و شامل راه‌آهن تهران ـ همدان به طول ۲۶۸ کیلومتر و با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی، راه‌آهن اراک ـ ملایر ـ کرمانشاه به طول ۲۵۹ کیلومتر و با ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی و راه‌آهن همدان ـ سنندج نیز به طول ۱۵۰ کیلومتر و با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان در دست

اجرا است.