دنیای اقتصاد - زنجان: ۹۰ روستا در استان زنجان برق‌دار است و پوشش برق در مناطق روستایی استان بالای۹۰ درصد است.مدیرعامل شرکت توزیع برق استان زنجان، با اعلام این خبر از وجود ۳۵۰ هزار مشترک برق در استان زنجان خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۱۰ هزار مشترک برق در روستاها است. عادل کاظمی خدمات ارائه شده در صنعت برق استان را مطلوب عنوان کرد و افزود: برای تحقق بخشیدن به شعار سال توسط مقام معظم رهبری در صنعت برق اقدامات مطلوب را انجام داده‌ایم.

به گفته وی شرکت توزیع برق استان زنجان از سال گذشته به سمت انرژی‌های نو از جمله خورشیدی روی آورده است که تامین برق

۱۲ روستا با بهره بردن از انرژی خورشیدی یکی از این اقدامات بوده است.

کاظمی اضافه کرد: در این باره ۵/۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و ۶۰ خانوار روستاها توسط انرژی خورشیدی از نعمت برق بهره‌مند شده اند.

وی در ادامه تاکید کرد: هوشمندسازی کنتورهای آب و برق کشاورزی از سال گذشته شروع شده و هزار حلقه چاه کشاورزی تا پایان تیرماه امسال هوشمند می‌شود.

کاظمی هوشمندسازی کنتورها را یکی از طرح‌های تحقیقاتی این مجموعه عنوان کرد و افزود: این طرح ۵ سال است که در کشور مطالعه شده و ۵ استان کشور برای اجرای این طرح انتخاب شده است که فاز اول هوشمندسازی مشترکان را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق زنجان گفت: با اجرای این طرح دیگر نیازی به حضور ماموران در درب منازل نخواهد بود و اطلاعات و آمار مصرفی در PLC شبکه برق درج می‌شود.

وی با اعلام اینکه شرکت توزیع برق استان زنجان برای ۶ هزار مشترک در شهرک گلشهر کاظمیه زنجان خدمات‌رسانی می‌کند، خاطرنشان کرد: امور برق مناطق نیک‌پی، طارم و ماهنشان نیز توسط این شرکت مدیریت می‌شود.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان با بیان اینکه درآمد فروش انرژی در استان زنجان در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است، اضافه کرد: در مجموع بیش از ۹۲ میلیارد تومان از این درآمدها وصول شده است.

به گفته کاظمی بخشی از بدهی‌های وصول نشده شرکت مربوط به بدهی‌های کارخانه‌ها است؛ به طوری که میزان بدهی آنها به شرکت رقمی بالغ بر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که درباره وصول آن توافق شده است.

کاظمی با بیان اینکه ادارات استان زنجان ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بدهی وصول نشده به شرکت توزیع برق استان دارند، گفت: مابقی بدهی‌ها نیز مربوط به سایر بخش‌ها است.

وی اضافه کرد: به رغم نگرانی‌های موجود پس از هدفمندسازی یارانه‌ها در بخش کشاورزی و صنعت با افزایش مصرف مواجه شده‌ایم و در مجموع در بخش مولد در استان با افزایش مصرف روبه‌رو بوده‌ایم.

با این حال این مقام مسوول اضافه کرد: پس از هدفمندسازی یارانه‌ها در بخش مصارف خانگی و تجاری برق با کاهش مصرف روبه‌رو هستیم.