دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: با حضور استانداران خوزستان و آستاراخان روسیه پنج تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی، تجاری، علمی، تحقیقاتی و فرهنگی میان دو استان امضا شد. سید جعفر حجازی، استاندار خوزستان در این زمینه گفت: پس از انجام بازدیدهای مختلف و بررسی زمینه‌ همکاری‌های طرفین، پنج تفاهم‌نامه میان استانداران دو طرف و همتای روسی و خوزستانی در اتاق تعاون، اتاق بازرگانی، دانشگاه‌‌ها و شیلات منعقد شد که امیدواریم هرچه زودتر اجرایی شوند.

نماینده عالی دولت در خوزستان گفت: در چارچوب این تفاهم‌نامه‌ها مقرر شد در آستاراخان و خوزستان دروازه تجاری برای دسترسی به استان‌های همجوار و کشورهای همسایه ایجاد شود تا بارانداز کالاها در پایانه هر دو منطقه انجام و توزیع کالاهای صادراتی به مقصد از این محل صورت گیرد.

حجازی همچنین به نمایشگاهی که قرار است نیمه دوم شهریور در آستاراخان برگزار شود، اشاره کرد و افزود: مایلیم تمام واحدهای تولیدی ما با قدرت و همه ظرفیت خود در این نمایشگاه حضور یابند و هیات روسی نیز آمادگی خود را در این زمینه اعلام کرده است.

وی همچنین بر رفع موانع گمرکی صادرات و واردات در هر دو استان خوزستان و آستاراخان روسیه تاکید کرد و گفت: به همین منظور اتاق تعاون دو استان تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند تا با حل موانع، ارتباطات تجاری روان‌تر و تسهیل شود.

حجازی گفت: در آینده نزدیک شاهد راه‌‌اندازی این خط هوایی برای حمل‌و‌نقل کالاها و محصولات کشاورزی و گل و گیاه خوزستان به آستاراخان خواهیم بود که کاهش هزینه و تلفات محصولات و رونق تجاری دو استان را در پی دارد.

وی موقعیت استراتژیک استان آستاراخان و ارتباط ‌آن با دیگر استان‌های روسیه و کشورهای همسایه شمالی را یادآور شد و افزود: علاوه بر روابط تجاری، به دنبال بسط روابط گردشگری و فرهنگی میان دو کشور بوده و نسبت به برقراری این ارتباطات خوش‌بین هستیم.

نماینده دولت در استان خوزستان در عین حال توسعه روابط میان خوزستان و روسیه را مستلزم فراگیری زبان روسی دانست و گفت: به همین منظور توافق شد با استفاده از اساتید دانشگا‌ه‌‌های آستاراخان، کرسی زبان روسی در دانشگاه شهید چمران اهواز راه‌اندازی شود چراکه دانستن این زبان برای آینده استراتژیک روابط میان دو استان بسیار اهمیت دارد.

همچنین ژال کین الکساندر الکساندرویچ، استاندار آستاراخان اظهار کرد: توسعه کریدور شمال به جنوب که از استان آستاراخان تا ایران ادامه می‌یابد، نه تنها در توسعه روابط تجاری و مبادلات میان دو استان خوزستان و آستاراخان حائز اهمیت است، بلکه مسیر مناسبی برای ترانزیت به مسیرهای دیگر از جمله آفریقای جنوبی به شمار می‌رود.

وی با ابراز علاقه‌مندی از توسعه روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی میان خوزستان و آستاراخان افزود: از همه تولیدکنندگان و تجار خوزستانی دعوت می‌کنیم در نمایشگاهی که ماه سپتامبر در آستاراخان برگزار می‌شود حضور به هم رسانند.

الکساندر الکساندرویچ ادامه داد: هم‌اکنون استان‌های همجوار آستاراخان برای شرکت در این نمایشگاه اعلام آمادگی و علاقه‌مندی کرده‌اند و در صورت حضور خوزستان در این نمایشگاه امکان توسعه روابط با دیگر استان‌های کشور روسیه نیز فراهم می‌شود.

استاندار آستاراخان با تاکید بر لزوم رفع موانع گمرکی و ترانزیتی دو کشور گفت: مقرر شد توسط استانداران تمهیداتی اتخاذ شود تا امکان پهلوگیری کشتی‌های آستاراخان در ایران و برعکس فراهم شود.

وی با ابراز خرسندی از دیدار انجام شده از دانشگاه شهید چمران اهواز و تفاهم‌نامه‌ای که با این دانشگاه امضا شد، اظهار کرد: مطمئنا دانشگاه‌‌های دیگری از آستاراخان برای عقد تفاهم‌نامه و مذاکره درباره تبادل استاد و دانشجو و مراودات علمی آموزشی به خوزستان سفر می‌کنند.

الکساندر الکساندرویچ نوید داد در فصل آینده کرسی زبان روسی در دانشگاه شهید چمران اهواز راه‌اندازی شود و آمادگی خود و دانشگاه‌‌های آستاراخان را برای این منظور اعلام کرد.

استاندار آستاراخان روسیه همچنین به ایجاد خط پرواز هوایی میان خوزستان و آستاراخان اشاره کرد و گفت: بسیار مشتاقیم محصولات کشاورزی به خصوص خرما و تنقلات و خشکبار را از ایران به روسیه وارد کنیم. علاوه بر این، واردات محصولات باغی، انواع میوه و صیفی‌جات از ایران به خصوص خوزستان به آستاراخان هدف ما است و حتی آمادگی داریم به همین منظور قراردادهایی را به سرعت امضا و عملیاتی کنیم.

وی از تجار خوزستان درخواست کرد به آستاراخان به عنوان یک کشور مصرف‌کننده نگاه نکنند بلکه شرایط و ظرفیت ترانزیتی این استان را با توجه به ارتباطات آن با ارمنستان و قزاقستان در نظر بگیرند و نسبت به برقراری معاملات و روابط تجاری و صادرات محصولات کشاورزی اقدام کنند.