دنیای اقتصاد - بیرجند - مهین قربانی: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۱۶۴ روستای بالای ۲۰ خانوار استان فاقد شبکه آبرسانی هستند. علی اکبر بسکابادی اظهار کرد: در خراسان جنوبی ۸۳۴ آبادی بالای ۲۰ خانوار و ۹۸۱ آبادی زیر ۲۰ خانوار وجود دارد. وی با بیان اینکه ۵۴ درصد روستاهای استان زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند، افزود: این نشان از پراکندگی روستاها و مشکلات پیش رو برای آبرسانی دارد.

وی با بیان اینکه شبکه آبرسانی ۵۶ روستای بالای ۲۰ خانوار به حالت راکد درآمده است، ادامه داد: ضریب برخورداری آب روستایی استان در حال حاضر ۱۵/۱۸۶ درصد است.

بسکابادی ضریب بهره‌مندی از آب شرب بهداشتی و سالم در استان را ۳۵/۷۲ درصد اعلام کرد و افزود: در پایان برنامه پنجم توسعه این رقم باید به ۹۰ درصد برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۴۰۲ منبع آبی در اختیار برای آبرسانی به روستائیان ادامه داد: از این تعداد ۲۴۵ چاه عمیق، ۴۴ چشمه و ۱۱۳ رشته قنات است. وی با اشاره به اجرای سه هزار و ۶۲ کیلومتر خطوط انتقال برای آبرسانی به روستاهای استان، بیان کرد: دو هزار و ۳۷۶ کیلومتر شبکه توزیع نیز تاکنون اجرا شده است.

بسکابادی با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب روستایی هشت میلیارد ریال از مشترکان خود بدهی دارد، اظهارکرد: از این رقم دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال مربوط به بخش عمومی و ارگان‌های دولتی است.وی میزان بدهی مشترکان خانگی را سه میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از مطالبات شرکت مربوط به بخش صنعت و یک میلیارد ریال نیز مرتبط به انشعابات ساخت و ساز است.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: به رغم مشکلات مالی در سطح روستاهای استان میزان وصولی مطالبات بالای ۱۰۶ درصد بوده است.

بسکابادی از آبرسانی به سه روستای حاشیه شهر بیرجند تا اول ماه مبارک رمضان امسال خبر داد و گفت: در صورت موافقت آب منطقه‌ای برای حفر چاه در این مناطق آبرسانی به ساکنان روستاهای چهکند، حاجی آباد و امیرباد را هر چه سریع‌تر و خارج از نوبت انجام خواهیم داد.