دنیای اقتصاد - اصفهان - فرزانه احمدی: مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: برای بررسی مسائل مالیاتی واحدهای تولیدی کمیته‌ای متشکل از مدیر کل، کارشناسان خبره و نماینده‌ای از اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل می‌شود. امیری در نشست مشترک اعضای کمیسیون پشتیبانی اتاق اصفهان با مسوولان سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: این کمیته وظیفه دارد که پرونده واحدهای تولیدی را که در بخش مالیاتی نیازمند بررسی است انتخاب و از اختیارات خود، برای حل مسائل آن استفاده کند.

وی بر لزوم ثبت کد اقتصادی از سوی فعالان اقتصادی استان تاکید و تشریح کرد: بخشش جرایم و تقسیط مالیاتی به افرادی که دارای کد اقتصادی باشند اختصاص می‌یابد؛ همچنین فعالان اقتصادی برای استفاده از خدمات گمرکی، خرید مواد اولیه، فعالیت‌های بازرگانی و صادرات و واردات ناگزیر به استفاده از کد اقتصادی هستند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان تصریح کرد: فرآیند یکپارچه‌سازی مالیاتی از طریق نرم افزار در شش ماه دوم در اداره کل، پیاده‌سازی می‌شود و طی آن هر بخش می‌تواند به صورت مجموعه‌ای و زنجیروار مسائل مالیاتی مودیان را دنبال کند. در بخش رسیدگی هم ارتباط با مودی به صورت الکترونیکی می‌شود.

امیری اظهار کرد: راه اندازی نرم افزار یکپارچه مالیاتی، فرار مالیاتی و پنهان ساختن درآمدها را به حداقل می‌رساند.

وی به سهم مالیاتی بخش‌های مختلف از جمله تولید و بازرگانی و اصناف اشاره کرد و گفت: هنوز آمار تفکیکی مالیاتی از بخش‌های بالا تنظیم نشده و مشخص نیست که کدام بخش بیشتر و کدام بخش مالیات کمتر پرداخت می‌کند که با اجرای نرم افزار یکپارچه می‌توان میزان مالیات هر بخش را مشخص کرد.

این مقام مسوول درصد تحقق مالیات دریافت شده از استان اصفهان را ۸۴ درصد عنوان کرد و گفت: درآمدهای مالیاتی استان نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشته است.

وی با بیان اینکه در گذشته درآمدهای مالیاتی استان به دو بخش ملی و استانی تقسیم می‌شد، اظهار کرد: در سال‌جاری این دو درآمد یکی شده است. امیری اضافه کرد: درصد افزایش پیش‌بینی مالیات سال ۹۱ به ۹۰ نسبت به سال‌های گذشته کمتر است و افزایش درآمدهای مالیاتی استان به چند برابر واقعیت ندارد.