دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف پور: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان از صادرات ۶۹۵ هزار تن محصولات کشاورزی این استان به خارج از کشور در سال ۹۰ خبر داد.

کیخسرو چنگلوایی گفت: سال گذشته ارزش محصولات صادراتی استان در بخش کشاورزی ۴۰۴ میلیون و ۱۷۳ هزار دلار بوده که ۷ درصد سهم وزنی و ۵۷/۸ درصد سهم ارزشی کل صادرات استان را شامل می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیشترین محصولات کشاورزی صادراتی از استان شامل سبزی و صیفی با رقمی معادل ۲۶۵ هزار و ۱۷۳ تن است که عمدتا به عراق، کویت، نیوزیلند و روسیه صادر شده، گفت: کمترین محصول صادراتی استان نیز شامل فرآورده‌های دامی با ۲۱۶ تن است که به کشورهای عربی صادر شده است.

چنگلوایی به دیگر محصولات صادراتی استان اشاره کرد و گفت: ۵۴ هزار و ۵۵۷ تن میوه، ۵۰ هزار تن خرما، ۲۸ هزار و ۷۴۸ تن آبزیان، یک هزار و ۲۵۷ تن ماهی و میگو فرآوری شده و ۲۴ هزار و ۱۷۷ تن سایر محصولات کشاورزی از دیگر صادرات یک سال گذشته هستند.

وی گفت: صادرات محصولات استان عمدتا به کشورهای عربی از جمله عراق، کویت، لبنان، امارات و در برخی محصولات به ویتنام، چین، استرالیا، روسیه، کانادا و نیوزیلند صورت می‌گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان تصریح کرد: در کنار صادرات ۶۹۵ هزار تن محصولات کشاورزی، ۹۸ هزار راس دام زنده نیز از خوزستان به کشورهای عربی صادر شده است.وی همچنین از واردات بیش از چهار میلیون و ۹۱۰ هزار تن محصول کشاورزی به استان خوزستان اشاره کرد و گفت: ذرت با بیش از دو میلیون و ۴۲۱ هزار تن، بیشترین محصول وارداتی به استان است.

چنگلوایی گفت: این میزان ذرت عمدتا از کشورهای اوکراین، برزیل، آرژانتین، امارات و آمریکای جنوبی به استان وارد شده است.

وی تصریح کرد: برنج، جو، کنجاله و دانه سویا از دیگر محصولاتی هستند که واردات آنها به استان صورت گرفته است.