دنیای‌اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان از تقویت زیرساخت‌های لازم برای توسعه و افزایش تجارت خارجی در این استان خبر داد. ارسلان ازهاری در دیدار مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با جمعی از صادرکنندگان کردستانی در محل اتاق بازرگانی سنندج، اظهار کرد: از چند سال قبل تاکنون نگاه ویژه‌ای به توسعه تجارت خارجی در استان کردستان صورت گرفته است و به همین دلیل تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز در این بخش به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: با رسمی شدن مرز باشماق مریوان و حمایت از تقویت بازارچه‌های مرزی در استان کردستان اقدامات خوبی در این بخش عملی شد و هم‌اکنون نیز بحث رسمی شدن مرز سیرانبند بانه و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه تجارت خارجی در این بخش در دستور کار قرار گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار کردستان رسمی شدن مرز باشماق و همچنین اخذ ردیف ترانزیتی برای این مرز را یکی از اقدامات خوب برای حمایت از مبادلات مرزی بین استان کردستان و کشور عراق عنوان کرد و افزود: در حال حاضر نیز سالانه اعتبارات خوبی با هدف توسعه این مرز و سایر بازارچه‌های مرزی استان کردستان اختصاص می‌یابد.

وی به افزایش چشمگیر صادرات کالا در استان کردستان اشاره کرد و گفت: در حالی که در سال ۸۴ میزان صادرات در استان کردستان رقم بسیار پایینی بود ولی خوشبختانه در سال ۹۰ این میزان از مرز یک میلیارد دلار گذشت، ولی باید توجه داشت که کردستان ظرفیت‌های خوبی برای افزایش آن در اختیار دارد و به همین دلیل باید با تعامل بخش خصوصی و دولتی در این بخش اقدامات بهتری را در دستور کار قرار داد.