دنیای اقتصاد - اصفهان - فرزانه احمدی: مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان از رونمایی سند توسعه اشتغال استان همزمان با چهارمین سفر هیات دولت به استان اصفهان خبر داد. غلامعلی قادری افزود: علاوه بر رونمایی از این سند، سامانه اطلاع‌رسانی آن نیز رونمایی می‌شود و به عنوان یک سند راهبردی ۵ ساله در اختیار تمام دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌هایی که به نوعی با حوزه اشتغال مرتبط هستند، قرار می‌گیرد.

وی افزود: بر اساس این سند راهبردی، مزیت‌های نسبی اشتغال تمامی شهرستان‌های استان و همچنین میزان سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز در آنها دیده شده است.

وی با اشاره به وجود ۸۳۰۰ شرکت تعاونی در استان اصفهان گفت: مهم‌ترین چالش در بخش تعاون استان، کم‌رنگ شدن فرهنگ تعاون و روحیه کار جمعی است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان بر ترویج دوباره فرهنگ تعاون تاکید کرد و افزود: در این راستا نگرش دستگاه‌های اجرایی نیز باید به تعاونی‌ها تغییر کند و نباید دید اقتصادی به آنها داشته باشند تا بخش تعاون در کشور رشد کند.

قادری در ادامه با اشاره به تحریم‌های اعمال شده بر نظام گفت: این اداره، واحدهای تولید مایحتاج عمومی، تولید مواد استراتژیک و تامین‌کننده مواد اولیه سایر واحدهای تولیدی را با هدف پیش‌بینی و پیشگیری از ایجاد مشکل، رصد می‌کند تا دچار بحران

نشوند.

وی توسعه و نظارت بر مراکز مشاوره و کاریابی‌های غیر‌دولتی داخلی و بین‌المللی در تامین نیروی انسانی و اعزام نیروی کار به خارج از کشور را از برنامه‌های این اداره کل اعلام کرد و افزود: در استان اصفهان علاوه بر دفاتر کاریابی داخلی تنها دو دفتر کاریابی خارجی برای اعزام نیروی کار به خارج از کشور وجود دارد که باید این دفاتر کاریابی افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه براساس برنامه پنجم توسعه، هر ساله باید۱۰۰ هزار نیروی کار به خارج از کشور اعزام شوند، گفت: با وجود دودفتر کاریابی در استان اصفهان این امر امکان‌پذیر نیست. قادری یادآور شد: استان اصفهان می‌تواند با اعزام نیروی انسانی به خارج از کشور در بخش ارائه خدمات فنی و مهندسی ورود پیدا کند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی استان اصفهان را مربوط به به قوانین موجود دانست و گفت: این قوانین نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

قادری با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی اخیرا برای بهبود فضای کسب و کار مصوبه‌ای را تصویب کرد تا با هماهنگی دولت این مصوبه را اجرایی کند، گفت: بخشی از قوانین بیمه‌ها، مالیات، گمرک و دارایی باید اصلاح شود؛ چرا که برخی از مشکلات واحدهای تولیدی به این قوانین برمی‌گردد.

همچنین معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به حضور ۲۲ هزار تبعه خارجی مجاز در استان اصفهان گفت: به‌کارگیری اتباع خارجی غیر‌مجاز در مشاغل مختلف ممنوع است و اتباع خارجی دارای کارت اقامت و اشتغال تنها مجازند در ۴۲ رشته شغلی که قانون برای آنها مشخص کرده است، فعالیت کنند.

ابوالقاسم معمار مقدم، حداقل میزان جریمه برای به‌کارگیری اتباع خارجی غیر‌مجاز در مشاغل مختلف به ازای هر روز را ۵ برابر حداقل دستمزد روزانه اعلام کرد.