لزوم تشکیل کنسرسیوم صادراتی در استان البرز

دنیای اقتصاد - کرج - مجید طاهرخانی: رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی استان البرز با تاکید بر لزوم تشکیل کنسرسیوم صادراتی استان گفت: به منظور ایجاد بسترهای مناسب برای صدور تولیدات و کالاهای داخلی و بهره‌گیری بهتر و افزون‌تر از ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی استان البرز، ایجاد کنسرسیوم صادراتی از الزامات این استان است. علیرضا ملک پوری با تاکید بر اینکه استان البرز به عنوان محور صنعت، تجارت و ترانزیت کشور مطرح است، خاطرنشان کرد: وجود بیش از ۳ هزار واحد تولیدی و صنعتی در این استان و قرارگیری در مسیر استان‌های شمالی و غربی و همجواری با پایتخت و شهرهای پیرامونی آن، بازار مصرف خوبی را برای استان ایجاد کرده و این استان به عنوان یکی از مناسب‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری همواره مطرح بوده است.

وی افزود: با برنامه‌ریزی و ارائه راهکارهای مناسب و پشتیبانی و حمایت دولت می‌توان از ظرفیت‌های فراوان و ویژه استان البرز به منظور توسعه اقتصادی استفاده کرد.

گرامیداشت روز صنعت و معدن

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز، درباره برگزاری مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن که هفتم تیرماه توسط سازمان صنعت برگزار خواهد شد، گفت: برگزاری این مراسم در استان و تجلیل از صنعتگران برتر و موفق، سبب ارتقای کیفیت تولید، ایجاد انگیزه بیشتر و گسترش زمینه رقابت در بین صنعتگران خواهد شد.

ملک پوری همچنین، با بیان این مطلب که برگزاری این مراسم سبب شناسایی پتانسیل‌های صنعت و تولید استان البرز به منظور بهره‌وری بهتر اقتصادی و الگوسازی مناسب خواهد شد، تصریح کرد: مدیریت بهینه، بهره‌وری و نوآوری در تولید، تولید کالاهای استاندارد و کارآفرینی از جمله معیارهایی است که در انتخاب صنعتگر برتر باید به آنها توجه شود.

ضرورت حمایت دولت از صنعتگران

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی استان البرز، حمایت دولت از صنعتگران را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: حمایت از سرمایه و تولید ملی باید جنبه عملی به خود بگیرد؛ چرا که بخش صنعت بیشترین سهم را در جهت کارآفرینی و اشتغالزایی به خود اختصاص داده و پویایی صنعت منجر به توسعه اقتصادی خواهد شد.

به گفته ملک پوری سرمایه‌گذاری صنعتی بیشترین حجم سرمایه‌گذاری در کشور است و این در حالی است که سهم صنعت از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها متناسب با این حجم بزرگ سرمایه‌گذاری نیست.

وی افزود: در حالی که تامین مالی موردنیاز برای اجرای طرح‌های صنعتی در کشور و افزایش تولید و راه‌اندازی طرح‌های توسعه کارخانه‌ها، چالش بزرگی فراروی صنعتگران قرار داده است، اما خوشبختانه امسال دولت مصوبات و طرح‌های خوبی در جهت حمایت از تولید و نیز اتمام طرح‌های نیمه تمام ارائه کرده است که امیدواریم هرچه سریع‌تر به مرحله اجرا و عملیاتی برسد.

ملک پوری با تاکید بر اینکه حمایت از تولید داخلی مستلزم تولید کالای استاندارد و باکیفیت است، تصریح کرد: استانداردسازی و افزایش تولید محصولات کیفی منجر به کاهش میزان قاچاق و افزایش زمینه‌های صادرات خواهد شد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز همچنین، خواستار شناسایی و ارائه امتیازات ویژه به صنعتگران نمونه و کارآفرین استان شد و خاطرنشان کرد: اعطای بسته‌های حمایتی و تشویقی به صنعتگران کارآفرین و نمونه، رونق و پویایی صنعت را در پی خواهد داشت.