دنیای‌اقتصاد- رشت- مجتبی عابدینی: برای حمایت از بخش‌های مختلف کشاورزی استان، در پایانه صادراتی در حال ساخت منطقه آزاد انزلی بخش ویژه‌ای برای صادرات محصولات کشاورزی لحاظ شده است. علیرضا بهمنی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اعلام این خبر گفت: همان‌گونه که در حال مذاکره به منظور ارائه خودروهای با پلاک منطقه آزاد انزلی به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی استان هستیم می‌توان این خدمات را با هدف بالا بردن سطح تکنولوژیک ماشین‌آلات کشاورزی استان به فعالان این حوزه گسترش داد.

وی با اشاره به این که منطقه آزاد انزلی ظرفیت بی‌نظیری برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی دارد، افزود: تالار بورس کالای منطقه آزاد انزلی نیز در راستای حمایت، بازاریابی و توسعه صادرات تولیدات صنعتی و کشاورزی استان ایجاد شده است، زیرا از میان رفتن واسطه‌ها، شفافیت در مبادله کالا، کاهش هزینه خرید ‌و ‌فروش کالا مهمترین کارکرد بورس کالای این منطقه برای تولید کنندگان و تجار استان در سطح ایران و کشورهای منطقه است.

وی افزود: همچنین وجود معافیت‌ها و مزایای قانونی متعدد نیز بستر مناسب قانونی و پتانسیل بی‌نظیری را برای فرآوری و صادرات تولیدات کشاورزی به منظور توسعه صادرات محصولات کشاورزی شمال کشور پدید آورده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی سازمان متبوع خود نام برد و اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین حجم صادرات غیرنفتی از طریق منطقه آزاد انزلی مشتمل بر محصولات کشاورزی است.

بهمنی پیشنهاد برگزاری کارگاه آموزشی کشاورزی و منابع طبیعی کشورهای حاشیه دریای خزر با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و مرکز تحقیقات برنج استان و کشور در منطقه آزاد انزلی را مطرح کرد و افزود: منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور و به دلیل قرارگرفتن در مسیرهای ترانزیتی بین المللی به ویژه کریدور شمال-جنوب از ظرفیت بالایی در دستیابی به بازارهای مصرف کشورهای حاشیه دریای خزر و قفقاز برخوردار بوده و گسترش همکاری با بخش های مختلف صنعت کشاورزی استان می‌تواند در توسعه و سودآوری بیشتر این صنعت بسیار موثر باشد.