دنیای اقتصاد - اراک - مجید نیک عهد: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی از اجرای برنامه پزشک خانواده از اول شهریور ماه در مناطق شهری استان مرکزی همزمان با سراسر کشور خبر داد. دکتر بابک عشرتی با اشاره به اینکه در اجرای این برنامه افراد با انتخاب یک پزشک به عنوان پزشک خانواده از خدمات درمانی به صورت رایگان برخوردار خواهند شد، گفت: در نظام پرداخت به ارائه‌کنندگان خدمات پرداخت‌ها به دو صورت سرانه و کارانه متناسب با جمعیت تحت پوشش اعم از سالم یا بیمار به پزشک برای هر نفر ۱۷۵۰ تومان به خاطر انجام اقدامات خاص و خدمات ویژه پرداخت می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان، اظهار کرد: جمعیت تحت پوشش هر پزشک حداقل ۵۰۰ نفر و حداکثر ۲۵۰۰ نفر است و تقریبا به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت تحت پوشش، یک مرکز مجری برنامه پزشک خانواده خواهد بود و هر یک از افراد تحت پوشش یکی از بیمه‌های پایه حق دارند یکی از پزشکان خانواده را که توسط ستاد عملیاتی معرفی می‌شوند به عنوان پزشک خانواده انتخاب و تا دو بار در سال نیز می‌توانند نظر خود را در این خصوص تغییر دهند.

دکتر عشرتی گفت: براساس برنامه‌های مدون پزشک خانواده در انتخاب پزشک برای هر خانواده فاصله مکانی خانواده‌ها تا پزشک مربوطه نباید از ۵/۱کیلومتر، بیشتر باشد.