فرودگاه سوم برای پایتخت

فرودگاه «پیام» در استان البرز با حفظ حالت باری به مسافری تبدیل می‌شود

خرید ۱۰فروند ایرباس در دستور کار دنیای اقتصاد - کرج - مجید طاهرخانی: ترمینال مسافربری فرودگاه بین‌المللی «پیام» در کرج در دو فاز شش ماهه و دوساله به بهره‌برداری می‌رسد.

نشست بررسی شرایط سرمایه‌گذاران و رفع موانع راه‌اندازی خط مسافربری فرودگاه بین‌المللی «پیام» کرج با حضور استاندار البرز، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام، معاون برنامه‌‌ریزی و بودجه استانداری، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استاندار، رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان البرز، مدیرکل ثبت اسناد و املاک البرز، فرماندار کرج، سرمایه‌گذاران و تنی چند از مسوولان استانی در محل این فرودگاه در کرج برگزار شد. در این نشست پس از طرح مشکلات و بررسی موانع موجود برای راه‌اندازی خط مسافربری این فرودگاه، مصوب شد که ساخت و بهره‌برداری از این خط طی دو فاز به انجام برسد.

بر این اساس سرمایه‌گذار موظف است در فاز نخست در شش ماه عملیات بازسازی و روکش آسفالت، بازسازی سیستم برق اضطراری و روشنایی باند، علامتگذاری و تعویض تابلوهای هشداردهنده باند، حصارکشی و اصلاح شیب باند را به انجام رسانده و برای مسافرگیری، ترمینالی به صورت موقت راه‌اندازی کند و به طور همزمان نسبت به آغاز ساخت ترمینال دائمی شامل ترمینال داخلی و خارجی با رعایت استانداردهای بین‌المللی اقدام کند. در این نشست استاندار البرز بر راه‌اندازی خط مسافربری فرودگاه پیام خارج از نوبت تاکید کرد و با اشاره به دست کم ۲۰۰ ساعت کار کارشناسی و برگزاری نشست برای پروژه اخیر این فرودگاه، خروجی جلسه را سازنده و مثبت ارزیابی کرد.

عیسی فرهادی پس از بررسی شرایط سرمایه‌گذاران و موانع موجود برای راه‌اندازی و آغاز به کار هر چه سریع‌تر بخش مسافربری این فرودگاه تاکید کرد.

استاندار با تصریح بر خارج از نوبت بررسی کردن پرونده پروژه راه‌اندازی خط مسافربری این فرودگاه تاکید کرد و افزود: باید تمامی موارد جانبی مرتبط با این پروژه با دستگاه‌های ذی‌ربط حداکثر طی سه هفته آتی به نتیجه برسد.

وی تصریح کرد: فرودگاه «پیام» یکی از بزرگترین طرح‌های رفاهی استان البرز می‌شود و لازم است تمام دستگاه‌هایی که به هر عنوان با «پیام» مرتبط هستند، اولویت خود را به رفع موانع و فراهم کردن بستر بهره‌برداری از خط مسافربری این فرودگاه اختصاص دهند.

فرهادی تاکید کرد: انجام پروژه‌های فرودگاه «پیام» از توان یک یا دو سازمان خارج است و رفع مشکلات موجود باید اولویت همه دستگاه‌های مرتبط باشد.

وی گفت: خوشبختانه مشکل سند و تصویب خط مسافربری این فرودگاه حل و بستر سرمایه‌گذاری فراهم شده است.

وی تصریح کرد: مدیران استانداری البرز متولی پیگیری انجام تمام امور متناسب با حوزه فعالیت مربوطه خواهند بود و کارگروه مستقر در فرودگاه موظف به انجام امور محوله می‌باشد.

فرهادی بر باز‌سازی و روکش آسفالت - بازسازی سیستم برق اضطراری و روشنایی باند، علامت‌گذاری تابلوهای هشدار‌دهنده باند و ترمینال موقت تاکید کرد.

وی یادآور شد: ایجاد یک فرودگاه و دو ترمینال مسافربری داخلی و خارجی بین‌المللی با تمام امکانات استاندارد برای اجرایی کردن حج تمتع در فرودگاه پیام طی سال‌جاری صورت می‌گیرد.

خریداری ۱۰ فروند ایرباس برای پیام

معاون استاندار البرز و فرماندار کرج نیز گفت: برای نخستین‌بار خرید ۱۰فروند هواپیمای مسافربری از نوع ایرباس جدید برای فرودگاه بین‌المللی پیام کرج پیش‌بینی شده است.

مهدی ایران نژاد افزود: با اختصاص این هواپیماها، فرودگاه پیام علاوه بر خدمات حمل بار در امر جابه‌جایی مسافر نیز فعال می‌شود و برای انجام پروازهای مسافربری داخلی و خارجی آماده می‌شود.

افتتاح در هفته دولت

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی «پیام» نیز در این نشست گفت: قبل از شروع هفته دولت در سال‌جاری، نخستین پرواز با ظرفیت ۱۲۰ مسافر از فرودگاه پیام به مقصد مشهد مقدس انجام می‌شود.

کاپیتان محمد نوروزی پس از نشست بررسی رفع موانع برای راه‌اندازی خط مسافربری فرودگاه پیام کرج و توافق طرفین که با حضور استاندار البرز، جمعی از مسوولان ارشد استانی و شهری و سرمایه‌گذار در محل این فرودگاه برگزار شد، گفت: با استقرار و تجهیز امکانات ترمینال موقت، در نظر داریم پیش از هفته دولت نخستین پرواز خط مسافربری این فرودگاه را با ظرفیت ۱۲۰ مسافر از کرج به مقصد مشهد مقدس انجام دهیم.

وی افزود: در این مدت ترمینال موقت و دیگر امکانات مورد نیاز برای حضور مسافر در فرودگاه را آماده می‌کنیم تا اولین پرواز مسافربری فرودگاه پیام به مقصد شهری زیارتی انجام گیرد.

نوروزی گفت: این ترمینال موقتی است و همه امکانات یک ترمینال دائمی را ندارد؛ اما تلاش می‌کنیم امکانات رفاهی مسافر در همین ترمینال موقت نیز تامین شود.

نوروزی با یادآوری این نکته که ایده راه‌اندازی خط مسافربری فرودگاه پیام در ابتدا جدی گرفته نشد، اظهار کرد: خوشبختانه با مساعدت استاندار و مسوولان ارشد استان این مهم به زودی اتفاق می‌افتد.