علی الهامی در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت روز جهانی پست با اعلام این خبر افزود: با ایجاد این خدمت، رستوران‌ها و فروشگاه‌ها دارای اکانت می‌شوند و درخواست‌های غیر حضوری مردم از طریق پست تحویل می‌شود و می‌تواند کمک بزرگی به صرفه­‌جویی هزینه‌ها کند.

وی با بیان اینکه طریقه دسترسی به سامانه با شماره ۳۱۱۴۰ است، افزود: هم مرسولات درون شهری و هم برون­‌شهری تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند و خدمات نیابتی هم انجام می‌شود، به عبارتی سرویس هوشمند است که از طریق کد رهگیری رصد می‌شود و هزینه مناسبی هم دارد. این خدمت فقط در خراسان جنوبی راه‌اندازی شده  است.

مدیرکل پست خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه کسب و کارهایی که به اینترنت سوق نیابند در آینده دچار مشکل می‌شوند، افزود: پست نقش اساسی در تجارت الکترونیک دارد و شبکه منظمی است که در دوران ارتباطات مجازی و الکترونیک نقش اصلی را بازی می‌کند.

الهامی با بیان اینکه از هنگام شیوع کرونا در حوزه ارتباطات پست هم با افزایش ناگهانی ترافیک مواجه بوده است، افزود: مرسولات وارده دو برابر و مرسولات صادره ۵/ ۲ برابر افزایش یافته است.

الهامی افزود: پست خراسان جنوبی در سال ۹۹ رتبه اول کشور را به لحاظ همه ملاک‌ها و ارتقای کیفیت خدمات پستی کسب کرد و همچنین تاکنون توانسته‌ایم سرویس‌های مختص استان را راه‌اندازی کنیم که مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

مدیرکل پست خراسان جنوبی از سرویس درخواست غیرحضوری مدارک پایان تحصیلات برای دانشگاه‌های استان نیز خبر داد و گفت: سرویسی ترکیبی برای دانشگاه‌های بیرجند، علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی بیرجند راه‌اندازی کردیم تا دانشجویان برای تحویل مدرک در سایتی که راه‌­اندازی کردیم بتوانند مشخصات خود را وارد کرده سپس ما مدارک تحصیلی را به آدرس دانش‌آموخته ارسال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۴ هزار درخواست در این زمینه ثبت شده است و از ۴ هزار سفر جلوگیری شده است، افزود: تلاش داریم این سرویس را به سایر دانشگاه‌های استان توسعه دهیم.

الهامی افزود: سرویس دیگری که راه‌اندازی کردیم دریافت پلاک منزل از طریق خدمات پستی است تا مردم از طریق اینترنت پلاک خود را درخواست دهند. در یکسال اخیر ۵ هزار پلاک درب منازل و آپارتمان‌ها نصب شده است به این صورت که همشهریان درخواست خود را ثبت کرده و از طریق پست پلاک برای آنها ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: دیگر سرویسی که پست خراسان جنوبی به مردم ارائه می‌دهد و مختص استان ما است قبول مرسوله پستی از محل سکونت فرد است یعنی به جای اینکه افراد به پست مراجعه کنند تا مرسوله خود را تحویل دهند، همکاران ما به محل اعلام شده افراد به صورت رایگان مراجعه و مرسوله را دریافت می‌کنند و دیگر نیاز به حضور مشتری برای تحویل به پست نیست. سپس درخواست ثبت می‌شود و به مشتری پنلی داده می‌شود که تا رسیدن به مقصد می‌تواند مرسوله را پیگیری کند.

الهامی از افزایش مرسولات وارده و صادره به استان خراسان جنوبی در ۶ ماه امسال خبر داد و گفت: مرسولات وارده در۶ ماه امسال ۷۳۷ هزار مرسوله بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد رشد دارد و مرسولات صادره از استان ۴۹۸ هزار مرسوله بوده که ۲۰ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۵ هزینه‌های ما در بخش‌های مختلف هیچ افزایشی نداشته است، افزود: در سال ۹۹ استان خراسان جنوبی جزو استان‌های پر سود بود و روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته با حضور مامور گمرک در پست مرسولات به سایر کشورهای خارجی ارسال می‌شود.