وی گفت: تا پایان خرداد سال جاری ۴۸ فقره مجوز برداشت شن و ماسه و خاک رس از سوی اداره‌های صمت شهرستان‌ها صادر شده است که بیشترین مجوز برداشت صادره مربوط به شهرستان‌های تبریز و مرند است. معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت استان با تاکید بر اینکه مزیت‌های معدنی خدادادی در منطقه، قابلیت و فرصت سرمایه‌گذاری در معادن استان را فراهم ساخته و نیازمند توجه بیش از پیش به این بخش مهم و تأثیرگذار اقتصادی است، ادامه داد: راه‌اندازی واحدهای فرآوری، توسعه و تکمیل چرخه و زنجیره‌های بعدی معادن و صنایع پایین‌دستی، زمینه ایجاد اشتغال پایدار را تحقق می‌بخشد.

وی از وجود بیش از ۸۰۰ معدن و فعالیت نزدیک به ۴۰۰ واحد معدنی بدون احتساب معادن شن و ماسه در استان خبر داد و گفت: ظرفیت اسمی استخراج در معادن استان ۴۸میلیون تن بوده و با حل مشکلات و چالش‌های پیش‌رو و رفع موانع می‌توانیم ظرفیت های اشتغال و استخراج را ارتقا دهیم.

رحمانی پیش‌بینی تمهیدات لازم براساس برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص جذب سرمایه در بخش صنایع معدنی را یکی از مهم‌ترین اولویت‌های امسال دانست و خاطرنشان کرد: تنوع محصولات معدنی ویژگی عمده معادن استان بوده و تحقق «نهضت کاهش خام‌فروشی» در سرلوحه برنامه‌های ما قرار دارد.

وی راه‌اندازی شهرک تخصصی مس در شهرستان ورزقان را به منظور حرکت به سمت ایجاد واحدهای فرآوری و توسعه صنایع پایین‌دستی در بخش معدن برشمرد و گفت: ایجاد ارزش افزوده، افزایش ظرفیت اشتغال و همچنین پرهیز از خام‌فروشی از دیگر موارد مهمی است که با جدیت دنبال می‌شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت آذربایجان شرقی افزود: تامین نیاز داخل اولویت اول استان بوده و در زمینه صادرات نیز بخشی از مواد معدنی همچون پوکه که از استانداردهای جهانی برخوردار است به بازارهای جهانی صادر می‌شود.