کشت در گرجستان و ارمنستان

محمدحسین اقدمی با بیان اینکه در مورد نهاده چه به صورت خام و چه کنسانتره مشکلی وجود ندارد و در صورت وجود کمبود نیز به واردات آن اقدام خواهد شد، گفت: کشت فراسرزمینی در برنامه‌های آتی سازمان موجود است و تشکل‌هایی که امکان این امر را داشته باشند یا بخش‌خصوصی می‌توانند به کشت فراسرزمینی اقدام کرده و از حمایت سازمان جهادکشاورزی بهره‌مند شوند. وی گفت: وضعیت آب‌و‌هوایی کشورهای همسایه همچون ارمنستان و گرجستان از ظرفیت خوبی در این زمینه برخوردار است.

 اقدمی با اشاره به مشکل تامین علوفه و افزایش هزینه تجهیزات، حداقل سرمایه ۳ تا ۴ میلیارد تومان را برای احداث یک واحد تولیدی با ظرفیت ۱۰۰ راس مولد ارزیابی کرد و گفت: در صورتی‌که سرمایه‌گذار حداقل ظرفیت تولیدی را رعایت کند و برای تامین علوفه نیز برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد، در مورد دریافت مجوزهای مربوطه و تسهیلات، مورد حمایت سازمان جهادکشاورزی است. وی میزان اشتغال مستقیم ایجاد شده توسط یک واحد ۱۰۰ راس مولد را ۱۰ نفر اعلام کرد و گفت: اشتغال غیرمستقیم آن نیز شامل صنایع لبنی و حمل‌ونقل خواهد بود.

اقدمی در ادامه گفت: از اواخر سال۹۷ و اوایل۹۸ سامانه‌ای با عنوان سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی راه‌اندازی شد که تمام نهاده‌های وارد‌شده از مبادی ورودی پس از ترخیص از مبادی ورودی کشور در این سامانه بارگذاری و به نسبت جمعیت دامی استان‌ها سهمیه مشخص شده و بین دامداران و تشکل‌های مربوطه توزیع می‌شود. وی افزود: علاوه بر این به‌منظور سیاست وزارت جهادکشاورزی مبنی بر ترویج استفاده از کنسانتره برای افزایش راندمان و بهره‌وری تولید، تلاش می‌شود مصرف کنسانتره در استان در راستای افزایش راندمان تولید و بهره‌وری توسعه یابد. با توجه به سنتی بودن بیشتر دامداری‌های استان و عدم امکان تهیه جیره بالانس شده مطلوب که حاوی افزودنی‌هایی همچون مکمل‌ها، ویتامین‌ها و آنزیم‌ها باشد در این دامداری‌ها، کنسانتره می‌تواند به عنوان غذای آماده مطلوب اثرات خود را در افزایش تولید این واحدها نشان دهد.

اقدمی با اشاره به اینکه اکنون برای واحدهای شیری صنعتی و نیمه‌صنعتی به ازای هر راس دام هویت‌گذاری، ماهانه نهاده خام شامل سویا، ذرت یا جو شارژ می‌شود، گفت: از دو سال قبل که هویت‌گذاری برای دستیابی به اطلاعات دقیقی از جمعیت آمار دامی و جلوگیری از قاچاق دام از طرف مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی در کشور و استان به شدت پیگیری می‌شود، تلاش می‌شود نهاده‌های دامی براساس هویت‌گذاری تحویل داده شود و بیش از ۸۰ درصد از جمعیت دامی استان تحت پوشش قرار گرفته است. دامداران پس از متولد شدن دام یا خرید دام جدیدی که هویت‌گذاری نشده است به تشکل مربوطه مراجعه می‌کنند، این تشکل اقدام به هویت‌گذاری دام‌های جدید و درج آن در سامانه مربوطه می‌کند و براساس آمار درج شده در سامانه نهاده تحویل دامداران می‌شود.

وی افزود: آذربایجان‌شرقی در تولید شیر دارای مازاد است و شیر تولیدی در قالب شیر خام یا محصولات لبنی به دیگر استان‌ها عرضه می‌شود اما در تولید گوشت کمبودهایی وجود دارد که البته در زمینه تولید گوشت مرتبط با دام سبک مازاد وجود دارد و این مازاد به‌ویژه تولیدات عشایر از استان خارج می‌شود اما در باب گوشت مربوط به دام سنگین وارد‌کننده است.

اقدمی واردات یا صادرات دام یا محصولات دامی را منوط به اقتضای زمان دانست و تصریح کرد: اگر در تامین علوفه یا نهاده‌های دامی مشکلی وجود داشته باشد یا مشکل افزایش کشتار پیش آید درخواست واردات صورت می‌گیرد و در برخی موارد سیاست‌های اجرایی اقتضا می‌کند صادرات دام ممنوع شود. خرید تضمینی دام تولیدی مازاد نیز در مواقع لازم از طریق شرکت پشتیبانی دام صورت می‌گیرد.