سه تنگنای صادراتی در کرمانشاه

کیوان کاشفی با بیان اینکه صادرات کشور طی دو سال اخیر با چالش‌های زیادی به ویژه در زمینه بازگشت ارز و جهش نرخ آن مواجه شد، افزود: این شرایط فضا را برای صادرکنندگان تنگ و سخت کرد. وی ادامه داد: با توجه به جهش سه برابری نرخ ارز طی دو سال اخیر، انتظار می‌رفت جهش صادرات را نیز شاهد باشیم، اما نه تنها این مهم محقق نشد، بلکه حتی برای بازگشت دلار هم با مشکل مواجهیم. عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران از کارشناسی‌های متعدد صورت گرفته برای بررسی چرایی این معضل با کسب نظر از ۳۰ فعال اقتصادی، حدود ۵۰ نماینده مجلس و ۵۰۰ فعال اقتصادی سراسر ایران یاد کرد و افزود: حتی تجارب کشورهای دیگر را نیز در این زمینه بررسی کردیم که در نهایت به سه عامل اصلی رسیدیم.

کاشفی قوانین و مقررات دست و پاگیری که طی سه سال اخیر برای حوزه صادرات و تجارت بیشتر از سایر بخش‌ها بوده را یکی از موانع اصلی جهش صادرات دانست و اظهار کرد: سختی این قوانین به حدی بود که امروز بسیاری از صادرکنندگان ما را گرفتار کرده است.

وی اظهار کرد: نداشتن آمار و اطلاعات دقیق و هماهنگ بین دستگاه‌ها درباره ایجاد تعادل بین میزان کالاهای مورد نیاز بازار داخل و کالاهای صادراتی نیز مانع مهم دیگر جهش صادرات است.

وی با بیان اینکه این ناهماهنگی همواره برای بسیاری از کالاها وجود دارد، گفت: اینکه کالا برای صادرات داریم، اما عدم تعادل در تنظیم بازار مانند غل و زنجیر دست و پای صادرات را بسته بسیار دردناک است. کاشفی خاطرنشان کرد: سومین عامل نیز توزیع رانت‌گونه ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا است که از سمت دیگر صادرات کالاهایی که از یارانه این ارز برای مواد اولیه استفاده کردند را دچار محدودیت کرده است.

وی تاکید کرد: مجموع این مشکلات نه تنها مانع جهش صادرات شده، بلکه صادرکنندگان را با چالش‌های جدی مواجه کرده، به‌گونه‌ای‌ که یک صادرکننده برتر امروز ممکن است فردا گرفتار دستگاه‌های نظارتی و تعزیرات باشد. عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران با بیان اینکه به دلیل این مشکلات صادرکنندگان نه تنها نمی‌توانند ۹درصد مالیات ارزش افزوده خود را پس بگیرند، بلکه از نرخ صفر مالیاتی هم بی‌بهره می‌شوند، یادآور شد: مجموع این دو معادل ۳۴ درصد مالیات است که هرگونه صادرات را از نظر اقتصادی توجیه‌ناپذیر می‌کند. رئیس اتاق کرمانشاه از پیگیری جدی برای حل مشکلات برگشت ارز سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان هم خبر داد و افزود: بخشنامه‌ای در این زمینه آماده شده که امیدواریم به‌زودی ابلاغ شود.

در ادامه عباس قبادی، معاون وزیر صمت با اشاره به تحریم‌ها اظهار کرد: با وجود همه این مشکلات شرایط خوبی از نظر تولید و صادرات داریم. وی از مشکلاتی که صادرکنندگان با آن مواجهند و نسبت به آن گلایه داشتند نیز یاد کرد و افزود: از بین تمامی این مشکلات فقط نقل‌وانتقالات ارزی ناشی از تحریم است و سایر مشکلات عمدتا منشأ داخلی دارد. وی با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند در قیمت‌گذاری دخالت چندانی نداشته باشد، اظهار کرد: این گلایه برای برخی کالاها مانند سیمان مطرح است که دولت آن را قیمت‌گذاری نمی‌کند، بلکه ضوابط و چارچوب‌هایی را برای قیمت‌گذاری مشخص کرده است. استاندار کرمانشاه نیز اظهار امیدواری کرد که به زودی شاهد تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین و اعلام این خبر خوب به مردم باشیم.

هوشنگ بازوند از پیگیری سه ساله برای تصویب این منطقه یاد کرد و ادامه داد: نهایی شدن منطقه آزاد تجاری قصرشیرین تحول عظیمی در کل استان کرمانشاه ایجاد کرده و می‌تواند بخشی از عقب ماندگی‌های استان را جبران کند. بازوند در ادامه روند حرکت و پیشرفت استان کرمانشاه را رو‌‌به جلو دانست و افزود: به‌رغم همه موانع اقدامات امیدوارکننده‌ای انجام شده است.