احمد قندهاری اظهار کرد: بیش از ۹۰درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی است و اکنون ۲هزار و ۸۰ حلقه چاه کشاورزی در این استان فعال است. وی با بیان اینکه برخی چاه‌های کشاورزی شهرستان‌های طبس، زیرکوه و نهبندان هنوز به کنتور هوشمند مجهز نشده است، تصریح کرد: در طبس اقدامات درحال انجام است، در نهبندان با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با نماینده مجلس مقرر شد در مدت یک تا دو ماه کار انجام شود و در زیرکوه طرح با همکاری کشاورزان درحال اجرا است. قندهاری گفت: کنتورگذاری چاه‌های کشاورزی سبب شده است به میزان قابل‌توجهی کسری مخزن استان کاهش یابد و ضمن کمک به اقتصاد کشاورزان، به منابع آبی استان نیز کمک شده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی افزود: درخصوص هوشمندسازی چاه‌های آب شرب نیز رایزنی با شرکت آب و فاضلاب درحال انجام است و تفاهم‌نامه منعقدشده، شرکت شهرک‌های صنعتی نیز تمامی چاه‌ها را مجهز به کنتور هوشمند کرده است. وی گفت: در چند سال گذشته که نسبت به هوشمندسازی چاه‌ها اقدام شده است، در مصرف آب به‌ویژه در بخش کشاورزی شاهد صرفه‌جویی و کاهش چشم‌گیری بودیم.

قندهاری میزان برداشت مجاز چاه‌های کشاورزی استان را براساس پروانه بهره‌برداری ۶۱۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: با نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌های کشاورزی ۵۰۰ میلیون مترمکعب برداشت و مابقی صرفه‌جویی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی درباره ساماندهی رودخانه‌ها نیز اظهار کرد: وظیفه ما تعیین حریم و بستر رودخانه است که در این زمینه سومین استان کشور بودیم که توانستیم مطالعات حریم و بستر را انجام دهیم. قندهاری با بیان اینکه مطالعات ۸۰ درصد حریم و بستر رودخانه‌های استان انجام شده است، گفت: امسال اولویت اجرای طرح با شهرستان طبس است که ۱۵ کیلومتر از مسیر رودخانه بازگشایی خواهد شد. وی با بیان اینکه پارسال ۲۰ کیلومتر از بستر رودخانه شاهرود بیرجند بازگشایی شد، افزود: برنامه عملیاتی امسال در تمام شهرستان‌های استان، بازگشایی و ساماندهی ۵۵ کیلومتر مسیر رودخانه است که تاکنون ۳۰ کیلومتر معادل ۶۸ درصد انجام شده است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی تاکید کرد: باید اطلاع‌رسانی لازم درخصوص خرید و فروش اراضی محدوده حریم و بستر رودخانه‌ها در روستا انجام شود و قبل از هرگونه اقدام ابتدا استعلام از شرکت آب منطقه‌ای اخذ شود تا مجبور به رفع تصرف بستر و خسارت مالی به مردم نشویم. قندهاری گفت: کسی که خانه خود را در حریم رودخانه می‌سازد، باید منتظر حادثه باشد. از این رو آگاهی‌رسانی به مردم لازم است.