مانع صادراتی در عراق رفع می‌شود؟

به گزارش روابط عمومی ستاد نظارت گمرکات خوزستان، غلامرضا بلوطی‌میرزا با اشاره به اهمیت بازار عراق برای خوزستان و سهم بازار عراق در سبد درآمدهای صادراتی و ارزی کشور و خوزستان اظهار کرد: خوزستان به دلیل هم مرزی با عراق اولویت بسیاری برای اقتصاد کشور دارد؛ عراق نیز به خاطر اشتراکات دینی و مذهبی و همچنین بازار میلیونی و موقعیت جغرافیایی اهمیت بسیاری به لحاظ اقتصادی برای خوزستان دارد.

وی افزود: در این جلسه مسوولان عراق اعلام کردند ایران یکسری مشکلات را در واردات به آن کشور ایجاد کرده و باسکول‌ها و هزینه‌های دریافتی از جمله آنها بود.

ناظر گمرکات خوزستان تصریح کرد: عدم همخوانی وزن و نوع کالا با فهرست کل بار (مانیفست) ارائه شده نیز به‌عنوان یکی از مسائل از سوی طرف عراقی مطرح و قرار شد طرفین ضمن بررسی این موضوع با دقت بیشتر در این زمینه اقدام کنند.

بلوطی‌میرزا با اشاره به اینکه مسوولان گمرک شیب عراق برای حل مشکلات صادرکنندگان خوزستانی و رفع ممنوعیت‌ها و موانع گمرکی آنها قول مساعد دادند، تصریح کرد: اخیرا دولت عراق واردات برخی کالاها را از مرزهای خوزستان ممنوع کرد ولی صادرکنندگان از طریق مرز مهران و اقلیم سلیمانیه کردستان عراق به راحتی کالاهای خود را صادر می‌کنند و این دوگانگی موجود در قوانین صحیح نیست.

وی ادامه داد: در این جلسه پیشنهاد دادیم وقتی ورود کالایی ممنوع می‌شود، از قبل به گمر‌‌ک ایران اعلام شود نه اینکه به‌صورت خلق‌الساعه جلوی این کار گرفته شود و صادرکنندگان برای صادرات به مرز مراجعه و یکباره متوجه این موضوع شوند.

ناظر گمرکات خوزستان یادآور شد: همچنین پیشنهاد شد تا تفاهم‌ ‌نامه‌ای در سطح عالی روسای دو کشور درخصوص تعرفه‌های ترجیحی و سایر امور گمرکی به امضای طرفین برسد. 

 وی افزود: همچنین در این جلسه مقرر شد اگر کالایی با صدور قبض انبار به مرز هر کدام از کشورها وارد شود، ولو اینکه ممنوعیتی برای آن اعمال شده طی حداقل 10 و حداکثر 15 روز از آن مرز ترخیص شوند.

بلوطی‌میرزا با اشاره به درخواست عراق برای محدودیت در بار زدن کامیون‌ها اظهار کرد: به آنها اعلام کردیم که محدودیت‌های لازم از سوی گمرک عراق برای کامیون‌های این کشور در نظر گرفته شود و مسوولان این کشور تناژ (وزن) مشخصی تعیین کنند چون برخی از تاجران برای کاهش هزینه حمل و نقل بار زیاد می‌زنند.

وی گفت: حل اختلاف تعرفه‌های گمرک جمهوری عراق که در شمال و جنوب این کشور متفاوت است، نیز یکی دیگر از مسائل مطرح شده در جلسه بود.

ناظر گمرکات خوزستان ارتقای امنیت در مرزها و همخوانی ساعت ورود و خروج کارکنان گمرک عراقی و ایرانی را نیز از دیگر مسائل مطرح شده در جلسه دانست و گفت: چون این عدم همخوانی منجر به اختلاف ساعت ورود و خروج کامیون‌ها می‌شد، خواستار رفع این مشکل شدیم.

بلوطی‌میرزا با اشاره به تبادل اطلاعات بین دو گمرک و مرزبانی و همچنین پشتیبانی فنی از باسکول‌های مرز چذابه مربوط به عراق یادآور شد: برگزاری این جلسات مشترک با طرف عراقی منجر به تسهیل روند صادرات در مرزها می‌شود؛ همچنین برگزاری مستمر این نشست‌ها به‌صورت منظم از سوی استانداری خوزستان، فرمانداری دشت آزادگان، گمرک و اتاق بازرگانی اهواز پیگیری شود.