توسعه ۲۸ مخزن نفتی

وی افزود: طرح توسعه ۲۸ مخزن دارای ۲۷ بسته قراردادی است که تاکنون وضعیت ۱۹ قرارداد مشخص شده و ۱۷ قرارداد نیز امضا شده است. وی با اشاره به انعقاد قراردادهای یک و نیم میلیارد یورویی برای طرح ۲۸ مخزن یادآور شد: ۶ قرارداد در این طرح از سال ۹۷ آغاز شده و ۱۱ قرارداد دیگر نیز به تازگی اجرایی شده‌اند. وی با اشاره به ناکام ماندن نقشه‌های دشمن علیه صنعت نفت گفت: سخت‌ترین تحریم‌ها را برای کشور به وجود آورده‌اند اما هرگز موفق به شکست این صنعت نشدند. محمدی اظهار کرد: در گذشته در حوزه نفت به تکنولوژی خارج وابستگی‌هایی داشتیم اما اکنون ۸۰ درصد کالا و مواد موردنیاز صنعت نفت را از درون کشور تامین می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: تا پیش از انقلاب اسلامی حدود ۸۰ درصد از گازهای همراه نفت سوزانده می‌شد اما اکنون ۲۰ درصد از گازهای همراه نفت سوزانده می‌شوند. وی ادامه داد: گازهای مشعلی دارای ارزش حرارتی و قابلیت تبدیل شدن به محصولات ارزشمند هستند؛ در واقع می‌توان از آنها به‌عنوان خوراک پالایشگاه‌ها استفاده کرد. محمدی اظهار کرد: پالایشگاه بید بلند۲ یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های گاز جهان و بزرگ‌ترین پالایشگاه گاز منطقه امکان استفاده از فلرهای نفتی را دارد. وی ادامه داد: پالایشگاه گاز بیدبلند۲ روزانه قادر به جمع‌آوری و فرآورش ۲ میلیارد فوت مکعب گاز است. مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: در سال ۹۷ قراردادی با هلدینگ خلیج‌فارس امضا شده تا گازهای شرق استان خوزستان را جمع‌آوری کند و به‌عنوان خوراک به پالایشگاه بید بلند خلیج‌فارس انتقال دهد.

وی اظهار کرد: برای جمع‌آوری گازهای همراه نفت ۲۸ طرح تعریف شده که تاکنون هشت طرح از آن شروع شده است.  وی گفت: در قرارداد دیگری با شرکت مارون مقرر شد گازهای مرکز خوزستان جمع‌آوری شود. محمدی با اشاره به لزوم رعایت کامل مسائل ایمنی گفت: نفت یک صنعت پیچیده و پرریسک است اما تاکنون شاهد بروز حادثه خاصی همچون انفجارهای نفتی نبوده‌ایم. وی افزود: صنعت نفت در تمام مراحل تولید نفت مسائل ایمنی را با سختگیری دنبال می‌کند ضمن آنکه در خوزستان انبارهای عظیم نفتی همچون بیروت وجود ندارد که نگران انفجارهای مهیب باشیم. مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به اینکه نفت یک صنعت ملی است و باید همه کشور از آن منتفع شوند، خاطرنشان کرد: در کنار تولید نفت باید مسوولیت‌های اجتماعی نیز مدنظر قرار گیرد. وی ادامه داد: توسعه در هر حوزه‌ای نیازمند توجه به سه مقوله اشتغال، انتفاع اقتصادی و مسائل زیست‌محیطی است.

محمدی تصریح کرد: در گذشته این سه مولفه مورد غفلت قرار گرفته بودند و همین سبب شد که از توسعه پایدار فاصله بگیریم. براساس این گزارش در طرح توسعه ۲۸ مخزن، انجام ۱۲۴ طرح روزمینی، حفاری ۲۸۲ حلقه چاه جدید، تعمیر ۱۴۳ حلقه چاه و انجام ۱۶۵ عملیات انگیزشی روی چاه‌ها پیش‌بینی شده است و با اجرایی شدن این طرح، ۸۰ دکل حفاری شامل ۶۰ دکل توسعه‌ای و ۲۰ دکل تعمیراتی در مناطق نفت‌خیز جنوب شروع به‌کار می‌کنند و حجم فعالیت‌های این شرکت افزایش چشمگیری خواهد یافت. اعتبار موردنیاز برای توسعه این مخازن حدود ۶/ ۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که این حجم سرمایه‌گذاری در ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود فضای کسب‌وکار در استان تاثیر بسزایی دارد.