وضعیت اورژانسی کرونا در همدان

دکتر رشید حیدری‌مقدم در کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا استان همدان افزود: دستگاه‌های اکسیژن‌ساز توان پاسخگویی به بیماران ۴۰ تخت را دارند. وی اضافه کرد: یک دستگاه اکسیژن‌ساز شب در بیمارستان سینا شهر همدان نصب شد و به زودی دستگاه‌هایی هم در بیمارستان‌های بهشتی و بعثت نصب و راه‌اندازی می‌شود. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان همدان اظهار کرد: اکنون تعداد بیماران دارای علائم حاد تنفسی که در بیمارستان‌های این استان بستری هستند سه برابر شده و اگر چهار برابر شود توان کنترل بیماری را به علت کمبود دستگاه اکسیژن‌ساز از دست می‌دهیم. حیدری‌مقدم ادامه داد: بیمارستان‌های زیرمجموعه علوم‌پزشکی همدان دارای ۳ هزار و ۲۰۰ تخت است با این اوصاف اگر تنها ۵ درصد شهرستان ۷۰۰ هزار نفری همدان به این ویروس مبتلا شوند نیاز به ۳۵هزار تخت است. وی تاکید کرد: چنانچه ۱۰ تا ۲۰ درصد به بیماران کنونی اضافه شود مجبوریم آنها را در راهروی بیمارستان‌ها پذیرش و بستری کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: عملکرد این استان در مهار این ویروس تاکنون مطلوب بوده است و اکنون شاخص بروز تجمعی به ازای هر ۱۰۰ هزار جمعیت در کشور ۳۰۰ مبتلا به کرونا و در همدان ۱۱۰ نفر است. حیدری‌مقدم اضافه کرد: کنترل بیماری در همدان به معنای توان مهار این ویروس در همه زمان و روزها نیست چه بسا با یک لغزش و کم‌توجهی مردم همه بیمارستان‌های این استان از افراد کرونایی پر و تکمیل شود. وی اظهار کرد: طبق آخرین داده‌های آماری بانوان خانه‌دار ۴۶ درصد از افرادی هستند که تست‌شان مثبت یا مشکوک به کرونا بودند و با مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته مثبت بودن بیماری آنها تایید شده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآوری کرد: سه گروه بانوان خانه‌دار به علت حضور در بیرون از منزل برای خرید، دورهمی‌های خانوادگی، حاضران در مراسم زیرزمینی و کارکنان دولت بیشترین آلودگی به کرونا را دارند. حیدری‌مقدم ادامه داد: پیش‌تر ۷۰ درصد مبتلایان به کرونا از جوامع شهری و ۳۰ درصد آنها روستایی بودند، اما اکنون شمار روستاییان رو به افزایش است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: کنترل کرونا علاوه بر رعایت بهداشت فردی، شست‌وشوی مرتب دست‌ها، زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نیاز به مسوولیت‌پذیری اجتماعی دارد و افراد آلوده به این ویروس نباید بیماری خود را مخفی کنند چرا که کرونایی بودن یک انگ اجتماعی نیست. وی گفت: اکنون چهار شهرستان همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان در وضعیت قرمز، بهار در وضعیت نارنجی و بقیه شهرستان‌ها در وضعیت زرد هستند و در مجموع استان همدان در شرایط هشدار نزدیک به قرمز است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: وضعیت همدان اکنون از ۷۰ درصد استان‌های کشور بهتر است و وجود کادر درمان آماده به کار، بهبود شرایط زیرساخت‌های بهداشت و درمانی و رعایت مردم در این مولفه تاثیر زیادی داشته است. حیدری‌مقدم یکی از نگرانی‌های جدی علوم‌پزشکی همدان را خستگی و فرسودگی شغلی کادر بهداشت و درمان دانست. رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی همدان ادامه داد: مجموعه علوم‌پزشکی دغدغه معیشت مردم را دارد، اما اجازه نمی‌دهد به این بهانه مکانی به محل شیوع بیماری کرونا و افزایش شمار بیماران بستری در بیمارستان‌ها تبدیل شود. حیدری‌مقدم الزام به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در صنوف، مشاغل و دستگاه، ترغیب مردم به خرید اینترنتی و آنلاین، جلوگیری از برگزاری مراسم عروسی و عزا و جشن تولد، ارائه خدمات بانکداری الکترونیک، افزایش غرفه‌های عرضه ماسک در شهر، گندزدایی سطوح آلوده‌کننده، تداوم حساس‌سازی و علائم هشدار را از مولفه‌های موثر در کاهش بار این بیماری دانست.

وی پیشنهاد داد: شهرداری همدان بالُن قرمز رنگ منقش به توصیه‌های بهداشتی را در مرکز شهر همدان قرار دهد، همچنین روی صورت تندیس بوعلی سینا به عنوان چهره جهانی علم طب ماسک بزند.