نامور گفت: این طرح در دو فاز برنامه‌ریزی شده است که فاز نخست آن با همکاری یک شرکت خارجی و پیگیری و تلاش متخصصان پالایشگاه بندرعباس از مرداد سال گذشته آغاز شد و در کمترین زمان به اتمام رسید. وی گفت: در فاز نخست طرح مدیریت گازهای مشعل، هدف شناسایی کانون‌های اتلاف گاز به مشعل پالایشگاه و یافتن راهکارهای پیشگیرانه بدون هزینه و کم‌هزینه برای حذف یا کاهش میزان هدررفت گاز بود که با تلاش متخصصان پالایشگاه و برنامه‌ریزی مناسب در کمترین زمان اجرا شد.

نامور افزود: مهم‌ترین دستاورد اجرای راهکارهای پیشگیرانه که در این طرح به دست آمد، کاهش گاز طبیعی مصرفی پالایشگاه به میزان بیش از ۸۰ میلیون مترمکعب در سال است که صرفه‌جویی اقتصادی حاصل از آن بیش از ۱۰۰ میلیاردریال در سال خواهد بود.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از دستاوردهای بسیار مهم طرح مدیریت گازهای مشعل، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش قابل‌ملاحظه میزان آلایندگی است، به‌گونه‌ای‌که با اجرای کامل فاز اول طرح، از انتشار بیش از ۱۷۰ هزار تن در سال گازهای آلاینده پیشگیری می‌شود. نامور بازیافت گازهای ارسالی به مشعل و استفاده مجدد از آن در سوخت گازی و کاهش مصرف گاز طبیعی، کاهش حجم آلاینده‌های ناشی از سوختن گازهای مشعل، کاهش ضایعات و کاهش اتلاف فرآورده‌ها در زمان بستن و راه‌اندازی واحدهای عملیاتی و امکان‌سنجی بازیافت دی‌اکسیدکربن خروجی از واحد تصفیه هیدروژن با هدف تبدیل به فرآورده‌هایی همچون یخ خشک را نتایج اجرای این طرح اعلام کرد. براساس این گزارش، سابقه انجام این طرح در شکل متداول آن با عنوان «بازیافت گازهای مشعل» در پالایشگاه‌های نفت کشور مربوط به پالایشگاه‌های تبریز و آبادان است که در قالب ساخت واحدهای فشرده‌سازی، تصفیه و بازیافت گازهای مازاد به‌عنوان سوخت پالایشگاه، به بهره‌برداری رسیده‌اند.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: اجرای این طرح با عنوان «مدیریت گازهای مشعل» و برنامه‌ریزی و اجرای آن در دو فاز برای نخستین بار بین پالایشگاه‌های کشور در پالایشگاه نفت بندرعباس انجام شده است و وجه تمایز اصلی این طرح در شرکت پالایش نفت بندرعباس در مقایسه با طرح‌های مشابه قبلی در سایر پالایشگاه‌ها، تاکید و توجه به رویکرد پیشگیرانه برای کاهش اتلاف گازهای سبک و سایر فرآورده‌های پالایشگاهی با صرف کمترین زمان و هزینه است. نامور تصریح کرد: هزینه اجرای فاز اول طرح در پالایشگاه بندرعباس، کمتر از ۱۰درصد مجموع هزینه پیش‌بینی شده به‌منظور اجرای کامل دو فاز طرح بوده است و این درحالی است که پس از اجرای فاز اول، مقدار گازهای هدر رفته از طریق شبکه مشعل بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته و به تبع آن ظرفیت مورد نیاز واحد بازیافت در فاز دوم و هزینه اجرای آن به کمتر از نصف مبلغ پیش‌بینی‌شده کاهش می یابد.